Annonse
Illustrasjonsfoto. Foto: © Martinmark | Dreamstime.com - Migraine and headache people - Doctor stressed
Sykefravær

– Gode ledere ser hvem som trenger tilrettelegging

Når en arbeidstakers funksjonsevne blir redusert, har både arbeidsgiver og arbeidstaker plikt til å, så langt det er mulig, finne løsninger som gjør at den ansatte kan fortsette i arbeidet. Men hva betyr dette, og hvordan tilrettelegger man på en god måte? SINTEF-forsker Solveig Osborg Ose forklarer hva man bør tenke på.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Dette må du tenke på når du tilrettelegger

Juridisk ansvar:

  • Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge arbeidet for den ansatte så langt det lar seg gjøre.

  • Ansatte skal opplyse om egen funksjonsevne, og bidra til konstruktivt tilretteleggingsarbeid.

Tydelige grenser og krav:

  • Tilretteleggingen bør ikke føre til økt belastning for de øvrige ansatte.

  • Tilretteleggingen bør ikke gå ut over den daglige driften.

  • Still tydelige krav til den ansatte, selv om personen er i en vanskelig periode.

Jobb forebyggende:

  • Tilrettelegging er ikke bare for de som allerede har tatt ut sykemelding.

  • Plukk opp signaler på overbelastning, og iverksett tiltak før sykemelding blir nødvendig.

  • Se dine ansatte. De kan hende de trenger tilrettelegging selv om de ikke ber om det.

Finn produktive oppgaver:

  • Gode tilrettelagte oppgaver bør være en del av produksjonen eller tjenesteskapningen.

  • De bør i tillegg være i tråd med den ansattes kompetanse, kunnskap og funksjonsevne.

Vurdere sykemeldingsform:

  • Gradert sykemelding når det kan gjøres på en god måte, uten at det blir for stor belastning på de øvrige ansatte.

  • Full sykmelding når det er best for den ansattes helse.

(Kilde: Solveig Osborg Ose)

Annonse

Dette må du tenke på når du tilrettelegger

Juridisk ansvar:

  • Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge arbeidet for den ansatte så langt det lar seg gjøre.

  • Ansatte skal opplyse om egen funksjonsevne, og bidra til konstruktivt tilretteleggingsarbeid.

Tydelige grenser og krav:

  • Tilretteleggingen bør ikke føre til økt belastning for de øvrige ansatte.

  • Tilretteleggingen bør ikke gå ut over den daglige driften.

  • Still tydelige krav til den ansatte, selv om personen er i en vanskelig periode.

Jobb forebyggende:

  • Tilrettelegging er ikke bare for de som allerede har tatt ut sykemelding.

  • Plukk opp signaler på overbelastning, og iverksett tiltak før sykemelding blir nødvendig.

  • Se dine ansatte. De kan hende de trenger tilrettelegging selv om de ikke ber om det.

Finn produktive oppgaver:

  • Gode tilrettelagte oppgaver bør være en del av produksjonen eller tjenesteskapningen.

  • De bør i tillegg være i tråd med den ansattes kompetanse, kunnskap og funksjonsevne.

Vurdere sykemeldingsform:

  • Gradert sykemelding når det kan gjøres på en god måte, uten at det blir for stor belastning på de øvrige ansatte.

  • Full sykmelding når det er best for den ansattes helse.

(Kilde: Solveig Osborg Ose)

Annonse