Ledelse

TRAFF TRENDEN: Scatec Solar er en av mange virksomheter startet av innovasjonsselskapet Scatec og seriegründer Alf Bjørseth. Her fra byggingen av solkraftverket Kalkbult i Sør-Afrika.

– Handler om trender

For teknologigründer Alf Bjørseth handler timing om å nøye analysere markedene, og gripe mulighetene der det er rom for vekst i mange år framover.

Publisert Sist oppdatert

Alf Bjørseth, som i 2015 ble kåret til Årets Teknologileder på Norwegian Tech Awards, er seriegründer, kjent blant annet for å ha grunnlagt og ledet REC. Han er i dag styreleder i innovasjonsbedriften Scatec, og har mange erfaringer med konseptet timing, på både godt og vondt.

– Vi prøver bare å gjøre det vi tror er riktig. Flere ganger har vi vært for tidlig ute. Av og til er vi for sent ute, og noen ganger treffer vi akkurat på tiden, sier han.

Timing tar tid

Foto GOD PÅ TIMING? – Alle oppstartbedrifter har sine nedturer. Det hadde vi også, forteller Alf Bjørseth om REC-begynnelsen. (Foto: Scatec).

Timing handler ikke bare om kortsiktig gevinst. Det dreier seg også om å treffe bærekraftige beslutninger. Bjørseth har en analytisk og pragmatisk tilnærming til konseptet, og forklarer at for ham selv og Scatec handler timing om langsiktige trender som det ti år fram i tid fortsatt skal være et marked for.

– Vi jobber med makrotrender, og velger å gå inn på områder der det ser ut til å bli god vekst i mange år framover. Vi jobber med avanserte materialer, og det vil det være behov for i mange år framover. Skal man utvikle en spennende teknologi, tar det gjerne opp til ti år, og da må markedet også være der om ti år. Siden vi jobber innenfor området vet vi hvordan ny teknologi utvikler seg, og hva som kan komme til å bli aktuelt framover, sier han.

Skal man utvikle en spennende teknologi, tar det gjerne opp til ti år, og da må markedet også være der om ti år

RECs beskjedne start

REC så dagens lys under navnet ScanWafer i Glomfjord i 1994. Det var en beskjeden start, med en visjon om at solenergi kunne bli et spennende område. Produksjonsteknologien var på plass i 1997, og i 1998 kom veksten. Veksten fortsatte fram til 2003, da incentivordningene i Tyskland kom på banen.

– Da stod vi klare med ny produksjonsteknologi. Vi visste ikke i hvilket tempo, men vi var overbevist om at solenergi kom til å vokse, så da markedet tok av kunne vi oppskalere. Vi var klare for det, sier Bjørseth.

Han forteller at de frykter det verste og forberedte seg på det verste.

– Alle oppstartbedrifter har sine nedturer. Det hadde vi også. Det var blant annet en periode da to viktige kunder forsvant samtidig. Da hadde vi våre utfordringer, men kom helskinnet gjennom det, sier han.

Lærer mye av å feile

Foto GODT TIMET? 3D-printing av titan er ett av feltene hvor Alf Bjørseth mener de har truffet perfekt med timingen. (Foto: Scatec).

Bjørseth forteller at det i løpet av alle årene med nye teknologibedrifter har vært situasjoner der timingen kunne vært bedre.

– Vi hadde et prosjekt med nanoteknologi, der vi var alt for tidlig ute. Vi hadde en kunde om bord, men så skiftet kunden retning, og da ble det ikke noe mer. Markedet var ikke klart for produktet vårt, og da hadde vi heller ikke trengt å arbeide med det. Heldigvis så vi det i tide, og fikk avviklet prosjektet før det kostet oss en formue, sier Bjørseth.

Han legger til at de også startet veldig tidlig med solenergi – før noen andre i Norge i det hele tatt så på det, og at det tok noen år før det virkelig tok av.

– Men jeg lærte mye av det. Og er det én ting som alltid er viktig, så er det å få kundene om bord så tidlig som mulig. Nå starter vi ikke før kunden er på plass, og har som regel solgt produksjonskapasiteten vår før vi setter i gang, sier han.

Perfekt timet 3D-printing

Andre ganger har seriegründeren truffet markedet perfekt. Norsk Titanium er et eksempel på dette. De produserer 3D-printede titandeler til flyindustrien.

– Her har vi utviklet en ny teknologi og eget produksjonsutstyr, og lager flykomponenter rettet inn mot neste generasjons fly. Vi produserer billigere og bedre komponenter, og traff markedet veldig bra. Vi startet prosjektet allerede i 2006, men flyindustrien var hele tiden målet, forteller Bjørseth.

Powered by Labrador CMS