Ledelse

Har du noen stjernemedarbeidere?

3 råd om hvordan du kan få de beste av de beste til å blomstre.

Publisert Sist oppdatert

De fleste arbeidsplasser har medarbeidere som presterer godt, men færre har virkelige superstjerner på laget. Dette ifølge en artikkel hos Kellogg Insight hvor det gis råd om hva man kan gjøre for å få de som omtales som stjernene blant oss til å prestere best mulig.

De aller beste medarbeiderne skiller seg ut, ifølge Carter Cast – tidligere toppsjef i walmart.com, nå professor i innovasjon og entreprenørskap ved Kellogg School of Management. Cast viser til at de beste av de beste har en bedre evne enn andre til å assosiere, noe som bidrar til problemløsing og kan drive innovasjon. Videre skal disse enerne være ekstremt utholdende pluss ha en sterk bevissthet rundt følelser. Rådene til Cast som handler om å stjerner - eller potensielle stjerner - til å blomstre handler da også om føglende:

  • Å assosiere mer
    Å finne sammenhenger mellom ulike ideer kan bidra til mer kreativitet og innovasjon, og en leder kan ifølge professoren jobbe aktivt for å trigge medarbeideres nysgjerrighet, evner til å stille spørsmål ved ting og åpenhet for nye erfaringer. I artikkelen forteller Cast at han i walmart.com pleide å starte uka med å be folk fortelle om ting som hadde gjort inntrykk på dem i helga. De snakket om tanker, trender, ting og erfaringer. Neste steg var å si noe om hvordan akkurat disse observasjonene eventuelt kunne ha blitt brukt på en positiv måte i egen organisasjon.
  • Å jobbe med selvinnsikt
    Selvinnsikt er av det gode, også for enere. Cast mener ledere bør be medarbeidere tenke igjennom spørsmål som: «Hva er det som vanskeliggjør utviklingen din?» «Hvilke svakheter har du som kan få deg til å spore av?» Han har også tro på 360-graders tilbakemeldinger, noe som innebærer at den enkelte får tilbakemeldinger fra underordnende, overordnede og sideordnede på arbeidsplassen. En annen måte å øke selvinnsikten på, kan være å gå inn i rollen som kunde - eller å se sin egen rolle utenfra ved å jobbe på tvers av avdelinger.
  • Å gi motivasjonen retning
    Å være tøff nok til å gå videre, også etter nederlag, handler om enkeltmenneskers personlige driv, tror Cast, men han er overbevist om at han som leder kan bidra med retning, tydelighet og ressurser. Og at han kan forsøke å finne ut av hva det er som motiverer medarbeidere, og appellere til dette. Han understreker imidlertid at man som leder ikke må tro at man vet hva som motiverer den enkelte. Spør, lyder rådet. På generell basis har det også verdi at folk føler seg sett, at de opplever at de forbedrer seg og at de føler at de arbeider med prosjekter som har verdi.

Hos Kellogg Insight har Cast gitt rådene ovenfor med tanke på hvordan man får stjernemedarbeidere til å blomstre. La oss gjette på at den lederen som kan klare å bira til utvikling av kreativitet, selvinnsikt og motivasjon kan få langt flere til å blomstre. «Stjerner» eller ikke.

Powered by Labrador CMS