Arbeidsliv

Petroleumstilsynet har konkludert med at regelverket for såkalte flerbruksfartøy ikke er uklart.

«Ikke lovløse tilstander på norsk sokkel»

Petroleumstilsynet konkluderer med at det ikke er påståtte gråsoner i lovverket for sjøfolk som jobber på såkalte flerbruksfartøy på norsk sokkel. Arbeidstakersiden er helt uenig.

Publisert Sist oppdatert

Petroleumstilsynet offentliggjorde mandag en rapport om bruk av flerbruksfartøy på norsk sokkel. Det konkluderes med at regelverket for såkalte flerbruksfartøy ikke er uklart.

Dermed er det slått fast at påstanden om at det eksisterer lovløse tilstander på norsk sokkel feil, mener Norsk olje og gass.

– Det er ingen forhold ved bruken av disse fartøyene i dag som skiller seg vesentlig fra hvordan fartøyene er blitt brukt tidligere. Dette er forsynings- og hjelpefartøy som reguleres av maritimt regelverk på en fullt ut forsvarlig måte, sier advokat Hanne Irene Bore i Norsk olje og gass i en melding.

Granskning etter dødsulykke

Bakgrunnen for rapporten, som er bestilt av Arbeids- og sosialdepartementet, er at det har kommet påstander om at stadig mer arbeid på norsk sokkel utføres fra fartøy som ikke reguleres av norsk lov, men av det maritime regelverket.

Den 21. februar i 2015 døde en 43 år gammel mann fra Filippinene om bord på et supply-skip som lå til kai i Stavanger. Skipet var registrert i Bahamas, og norsk lov gjaldt ikke ombord. Norsk politi fikk ikke komme ombord for å etterforske dødsfallet.

Etter dette ble det satt i gang en gransking av forholdene på såkalte flerbruksfartøy, som blir brukt til å lage undervannsinstallasjoner på norsk sokkel. Disse skipene er noen ganger registrert i land som tilbyr såkalte bekvemmelighetsflagg, som Panama eller Antiuga og Barbuda. De som arbeider oljerelatert, altså ikke rent maritimt, på disse skipene faller ofte utenom norsk lovgivning. Fagforeninger og sjøfolkorganiasjoner har i lang tid påpekt at disse arbeiderne faller utenom norske rettigheter som stillingsvern og sykelønn.

Petroleumstilsynet skulle se på situasjonen med bruk av slike fartøy på norsk sokkel og kartlegge utviklingen over tid. Tilsynet skulle også se på lønns- og arbeidsvilkår for dem som jobber på skip som opererer under fremmed flagg på norsk sokkel.

Tilsynet skriver i sin rapport at «arbeidsforholdene på utenlandske skip reguleres av flaggstatens regelverk. Den norske skipssikkerhetslov gjelder imidlertid om bord».

Man anerkjenner at: «Dersom flaggstater benytter adgangen til å unnta stillingsgrupper om bord fra den regulering av arbeidsforholdene som ellers gjelder for det maritime mannskap, kan det oppstå tilfeller av konflikt mellom flaggstatsregelverk og andre arbeidsrettlige regler om hvilket lands rett som regulerer arbeidsforholdet».

Arbeidstakersiden lite fornøyd

– Petroleumstilsynet ser ikke sammenhengen mellom arbeidsvilkår og sikkerhet i sin rapport om flerbruksfartøy på norsk sokkel, sier områdeleder Ommund Stokka og HMS-forbundssekretær Håkon Aasen Bjerkeli i Industri Energis pressemelding.

De bekymrer seg for at om det skjer det en storulykke på norsk sokkel, kan norske myndigheter bli stående maktesløse å se på, uten at saken etterforskes.

– Vi krever at arbeidsmiljøloven skal gjelde for oljearbeidere på skip. Vi fatter ikke hvordan det i det hele tatt kan være kontroversielt. Vi krever at saken snarest mulig behandles av Stortinget, sier Stokka.

Norsk Sjøoffiserforbund skriver i en medling at de savner oppklaring i følgende fire problemstillinger:

  1. Er det greit at sikkerheten på norsk sokkel er overlatt til stater som Marshall Island, Panama, Liberia, uten samme strenge krav til sikkerhet som for EU-fartøy?
  2. Er det akseptabelt at det norske folks ressurser på havbunnen utvinnes ved hjelp av utenlandsk arbeidskraft ned mot 35 kr timen? Hvis nei, hva gjør myndighetene med det?
  3. Rapporten peker på at aktørene er internasjonale, at virksomheten er internasjonal, underforstått at da kan ikke det stilles nasjonale krav til dem. Det ville ikke vært akseptabelt om en utenlandsk entrepenør som utførte et byggeoppdrag på norsk landjord i fire måneder var unntatt norsk lov og at norske myndigheter ikke brydde seg om å kontrollere arbeidstakerne, hvilke rettigheter – hvorfor er dette akseptabelt på norsk sokkel?
  4. En fersk høyesterettsdommen innebærer at en norsk arbeidstaker som jobber for en norsk arbeidsgiver på norsk sokkel (på fremmedflagget fartøy) faller utenfor norsk lov – er dette akseptabelt?
Powered by Labrador CMS