Annonse
Foto: FaceMePLS  

Lær nye egenskaper dobbelt så fort

En viktig innsikt når man skal lære noe nytt som å spille gitar eller en ny idrett, er at det ikke nødvendigvis handler om hvor mange timer man bruker, men hvordan du øver. Det viser nye forskning omtalt av Sciencealert.

Forskere ved John Hopkins University har avdekket at hvis man klarer å variere treningen, så holdes hjernen mer aktiv gjennom hele øvelsesperioden, og det kan halvere tiden det tar å lære noe nytt.

– Hvis du øver på en litt annerledes versjon av oppgaven du vil mestre, kan du faktisk lære mer og raskere enn hvis du fortsetter å øve på den eksakt samme tingen flere ganger på rad, sier forskeren Pablo Celnik ved John Hopkins.

Det er et eksperiment som ligger bak det overraskende funnet. Forskerne fikk 86 frivillige til å lære seg en ny egenskap ved å flytte rundt på musepekeren på en skjerm. Dette måtte de gjøre ved å klemme på en liten mekanisme istedet for å bruke en vanlig mus. Gruppen ble delt inn i tre, og hver undergruppe øvde seg i 45 minutter. Seks timer senere, denne pausen er viktig for hvordan hjernen bearbeider de nye egenskapene, ble en av gruppene spurt om å gjenta den samme øvelsen igjen, men en annen gruppe fikk prøve en modifisert versjon av øvelsen. Den siste gruppen fungerte som kontroll og var ferdige etter den første testen.

Etterpå ble alle de tre gruppene testet i hvor gode de var blitt i den nye egenskapen. Kontrollgruppen, som altså hadde fått minst trening, var også dårligst. Det var som ventet. Men overraskelsen kom da gruppen som hadde utført en litt modifisert versjon av øvelsen ikke bare var bedre enn gruppen med mest direkte trening, men faktisk dobbelt så gode.

Innen psykologien har man en teori som kan bidra til å  forklare utfallet. Minner kan hentes frem fra hukommelsen og modifiseres av ny kunnskap og innsikt. Tanken er at motorisk egenskaper drar nytte av denne prosessen. Men frem til eksperimentet over er ikke hypotesen blitt testet.

Før man avviser forskningen som bakpå, de fleste varierer jo treningen sin litt, er det viktig å presisere at det er ganske små variasjoner som er mest effektivt. Ifølge Celnik er det snakk om å justere størrelsen på ballen, hvis det er ballspill man forsøker å lære seg, eller man kan justere størrelsen på tennis-racketen hvis bedre tennisspill er målet.

– Hvis endringen i treningen er for stor, får ikke folk den gevinsten som vi har dokumentert, sier han.

 

Annonse
Annonse