Ledelse

Ledelsesprofessor ved BI, Bård Kuvaas, hevder at bonusordninger kan være skadelige.

Ledelsesprofessor: – Bonuser er skadelige

Bonuser fører til at medarbeidere fokuserer på de gale tingene, mener BI-professor Bård Kuvaas

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Kuvaas i en kronikk i Dagens Næringsliv (krever innlogging).

Bakgrunnen for uttalelsen er en forskningsrapport som nå er akseptert for publisering i Motivation and Emotion. Sammen med Robert Buch, Marylene Gagne, Anders Dysvik og Jaques Forest har Kuvaas funnet ut at bonusordninger kan ha skadelige effekter – eller ikke ha noen konsekvenser i det hele tatt.

Kuvaas skriver i DN at en av utfordringene med bonusordninger er at «den indre motivasjonen for å utføre oppgavene kan fortrenges av finansielle incentiver. Fra å utføre en oppgave fordi den gir indre belønninger som glede, mening og mestring, kan innføring av bonus gjøre at man i større grad utfører den for å oppnå bonus – altså ytre motivasjon. En forutsetning for slik fortrenging er at oppgavene i utgangspunktet i det minste oppleves som noe indre motiverende. Hvilke arbeidsoppgaver som oppleves som indre motiverende varierer fra person til person, blant annet avhengig interesser og ferdigheter».

I et finansselskep, der Kuvaas fikk tilgang til å samle inn data fra selgerne, viste det seg at jo mer selgerne mottok i bonus, jo mer ytre motivert var de cirka to og et halvt år etterpå. Samtidig var det svak sammenheng mellom ytre motivasjon og økt arbeidsinnsats. Denne sammenhengen ble derimot mer enn utvisket av at jo mer selgerne mottok i bonus, jo mindre indre motivert var de – og indre motivasjon var meget sterkt relatert til økt arbeidsinnsats.

Kuvaas anbefaler derfor i stedet å tilby et fastlønnsnivå som er høyt nok til at medarbeiderne ikke blir lokket av andre selskapers lønnsnivå.

– Lønnsnivået bør derimot ikke være så høyt at det blir den viktigste grunnen for å jobbe i selskapet, da tiltrekker man seg de mest ytre motiverte medarbeiderne. Gjør deretter alt for at medarbeiderne glemmer lønnen og heller tenker på kundene, tjenestene og produktene. Det kan være lurt også for selgere. Dessuten får vi som forbrukere færre selgere som prakker på oss ting vi ikke trenger, skriver han.

Powered by Labrador CMS