Ledelse

Lederverktøy: Slik kvitter du deg med dine uvaner

Mange dyktige ledere er sin egen verste fiende. Ved å skrelle bort uvaner, og heller fokusere på de viktigste tingene, kan du lettere nå ditt fulle potensial, mener tidligere skøytelandslagssjef Hans Trygve Kristiansen.

Publisert Sist oppdatert

Gründer og forretningsrådgiver Murray Newlands skriver i Entrepreneur at mange av lederne han møter ikke når sitt fulle potensial, og at de ikke aner hvorfor. De har gode idéer, finansene er i orden og kompetansen er det ingenting i veien med.

Det som bremser dem er imidlertid uvanene deres, hevder han. For å kunne nå sitt fulle potensial må man skrelle bort uvanene, og bestrebe seg på å opparbeide seg nye og mer effektive rutiner.

Det siste løftet

Hans Trygve Kristiansen er tidligere skøytelandslagssjef. I dag er han foredragsholder for næringslivet og forfatter. Han forteller at det kan kreves mye av en leder for å få både seg selv og sine medarbeidere til å gå fra «good to great».

– Det handler om å få tatt det siste løftet. Det gjør du først og fremst gjennom god kommunikasjon og coaching. Dersom det er en medarbeider du ønsker skal utvikle seg, må du sette vedkommende i posisjon til å ta ut det aller siste. Noen får det aldri til, mens andre har opplevd fenomenale resultater. Det handler mye om coaching i øyeblikket, og lytting, forklarer han.

Da han var trener for skøytestjerner som Johan Olav Koss og Ådne Søndrål brukte Kristiansen mye energi på å være dønn til stede og å gi feedback på de små tingene som bremset prestasjonen.

– Det kunne være både fysiske og mentale ting eller tankemåter. Jeg er ingen psykolog, men jeg har ryddet opp i hodene til mange utøvere, smiler han.


«Jeg er ingen psykolog, men jeg har ryddet opp i hodene til mange utøvere»

Ambisjoner, ansvar og kultur

Kristiansen har tatt med seg elementer av sin ledelsesfilosofi når han i dag jobber med ledelse i næringslivet. Han forklarer at en omforent ambisjonsforståelse må ligge i bunnen for at man skal kan kunne ta det første skrittet mot å lykkes.

– Vi må vite hvor vi skal, og som leder må man klare å formidle dette. Er noe uklart kan man ta frem visjonen, og studere den nøye, anbefaler han.

En klar ansvarsfordeling er også avgjørende for å prestere på sitt beste nivå. Dersom ansvarsfordelingen er uklar, er dette et dårlig utgangspunkt. Samspillet må fungere.

– Det handler om en tydelig og redelig forventningsavklaring av alle partene som jobber sammen. Alle ansvarsområder må klargjøres, sier han.

Dersom kulturen i en organisasjon er uklar, må man gå noen runder for å få klarhet i det, mener Kristiansen.

– Dersom det er uenighet om dette, vil man heller ikke prestere optimalt. Det kan føre til nye diskusjoner, både om hva kultur er og hva den innebærer for denne organisasjonen, men det er et viktig arbeid. Dersom en medarbeider eller leder har problemer med å være punktlig – og dette er en av verdiene bedriften vektlegger – må feedbacken om dette komme. Det er viktig at det rom for å gi tilbakemeldinger om slike ting begge veier. Jeg vet om bedrifter der medarbeidere er redde for å få sparken for å gi slik feedback til sine ledere. Sånn skal det ikke være, understreker han.

Tydelig ledelse

Det siste punktet på lista til Kristiansen, som kan bremse unyttelsen av potensialet ditt, er tydelig ledelse.

– Utydelig ledelse bremser medarbeidernes mulighet til å ta ut sitt beste. Også her må medarbeiderne våge å gi feedback til sine ledere. Alle trenger å høre hva de kan forbedre. Først da kan vi få ut potensialet og ta det aller siste løftet, avslutter han.

Seks uvaner det lønner seg å kvitte seg med

1: Du er en perfeksjonist
  • Dette er en av de verste måtene du kan sabotere deg selv på
  • Redselen for å gjøre feil kan bidra til at du ikke får startet på oppgaven eller mister kreativiteten og arbeidsgleden
  • Tillat deg selv ikke å være perfekt
  • Lag utkast, der du vet du ikke kommer til å inkludere alt som er notert til slutt
2: Du blir tvangsmessig distrahert
  • Dersom du konstant avbryter deg selv, med mindre viktig aktivitet, kan det føre til at hele arbeidsdagen din blir bortkastet
  • Skru av alle ting som kan distrahere deg, lukk døren og fokuser på det som er viktig. Trenger du å ta en telefonsamtale eller lignende, kan du innvilge deg en pause til dette
3: Du trykker på slumreknappen
  • Forskning har vist at slumring etter at du har trykket på snooze–knappen ikke gir samme effekt som vanlig søvn
  • Overbevis deg selv om at det ekstra kvarteret like godt kan tilbringes ute av sengen. Det vil ikke føre til at du blir mer trøtt
4: Du lar de viktigste oppgavene vente
  • De fleste har mest energi og gjør sitt beste tidlig på dagen. Derfor bør du ikke utsette de viktige arbeidsoppgavene til senere
  • Å ha utført de viktigste oppgavene tidligere på dagen, vil føre til reduksjon av stress og gi energi til forberedelser til neste dag
5: Du gjør mange ting på en gang
  • Selv om du tror du er dyktig til å multitaske, betyr det ikke at dette er en effektiv måte å arbeide på
  • Forskning viser at multitasking reduserer korttidsminnnet
  • Du vil ignorere detaljer og lære mindre, og det fører også til at du vil gjøre mer feil
6: Du sitter for mye
  • Sitter du foran skjermen hele dagen vil kroppen si i fra. Ryggraden din vil bli mindre fleksibel, noe som igjen fører til press på undersiden av ryggen din
  • Ta pauser hvert tjuende eller trettiende minutt. Rør på deg og tøy ut
Kilde: Murray Newlands, gründer og forretningsrådgiver / Entrepreneur
Powered by Labrador CMS