Nyskaping

Lønnsom business i nedgangstider

Det er mulig å skape vekst, til tross for finanskriser og nedgangstider, hevder gründer.

Publisert Sist oppdatert

Gründer Toby Nwasor skriver i Entrepreneur at økonomiske nedgangstider slår bena under mange bedrifter, men at dette ikke trenger å skje med ditt selskap.

Ifølge Nwasor er det mange selskaper som opplever gpde år gjennom resesjoner og kriser. Slik anbefaler han at du forbereder deg:

Utnytt et presserende forbrukerbehov:

  • Nedgangstider betyr ikke at folk plutselig slutter med å bruke penger
  • Det blir en hyppigere sammenligning av pris blant forbrukerne, men folk vil aldri handle bare på grunn av prisen
  • Det er en reell forandring i prioritet mot merverdi under en resesjon. Forbrukeren vil gjøre mer research, og vil vanligvis velge å kjøpe produktet som representerer det beste kompromisset mellom pris og kvalitet

Få inn kapital fra investorer:

  • Dersom du har et lovende prosjekt eller forretningsmodell, bør du selge inn dette til en investor
  • Målet er å skaffe nok midler til å stå sterkt rustet i markedet
  • Business Angels og venturkapitalister ser alltid etter lovende forretninger som har potensial til å gi høy avkastning
  • Avhengig av typen av investorer, har du muligheten til å få tilgang til business, råd, innsikt eller hands-on involvering i vekst
  • Venturekapitalister vil riktignok spille en mer aktiv rolle i businessen din

Invester i både personlig utvikling og forretningsutvikling:

  • Forskjellen mellom dem som holdt hodet over vannet under tidligere kriser, og dem som bukket under, var som regel hvor åpne de var til nye innovasjoner og nye måter å tenke på
  • Les bøker og hold deg oppdatert gjennom seminarer eller kurs
  • Resesjon er aldri en unnskyldning for å la kvaliteten i det du holder på med dale. Sørg for å utvikle deg selv

Finn kreative alternativer:

  • Under finanskrisen i 2008, gikk mange bedrifter under på grunn av pengemangel
  • Andre selskaper, som Macy's, fant på kreative løsninger: De skapte virtuelle butikker på internett, der kunder kunne kjøpe produkter hjemmefra. Selskaper som Ford, Alaska Air og VW kom også opp med kreative løsninger

Ikke kutt i annonseringen:

  • Selv om midlene minker, bør du ikke redusere ressursene du bruker på annonsering
  • Det er et kortsiktig kutt i kostnader, men på lang sikt mister du kontakten med markedet og blir glemt
  • Sørg for å være i kundens bevissthet, både i gode og dårlige tider

Kilde: Entrepreneur / Toby Nwasor

Powered by Labrador CMS