Arbeidsliv

Kanskje en Human Interaction Expert og en Network Explorer i aksjon?

Mange nye stillingstitler betyr bransje i vekst

Publisert Sist oppdatert

Jobber du i en bransje hvor det er skapt mange nye jobbtitler i det siste? Søker dere kanskje en Vlog Editor eller en Scenario Builder? I så fall er sjansene gode for at du er godt posisjonert for fremtiden.

Forskning på arbeidsmarkedet i USA i perioden 1980 til 2007 viser at bransjer hvor det i begynnelsen av en tiårsperiode dukket opp rundt 10 prosent flere nye stillingstitler enn i andre bransjer, i snitt vokste 5,05 prosent raskere det påfølgende tiåret.

Ifølge forskerne Acemoglu og Restrepo ved MIT var for eksempel var 70 prosent av nye titler innen data og IT i år 2000, og den bransjen har vokst kraftig siden den gang - selv om man tar høyde for dotcom-boblen som sprakk. I 1990 var en typisk ny tittel radiolog-tekniker, og i 1980 var ledelseskonsulent den hotteste nye jobben.

Mange nye titler innen dataanlyse

I Norden peker en slik analyse i retning av at stordata og analyse kan komme til å bli en vinnerbransje. I desember gjennomførte konsulenthuset Hammer og Hanborg sin årlige undersøkelse Nordic Executive Survey, hvor 1073 ledere i Norden (18 prosent fra Norge og 40 prosent Sverige) blant annet gir sitt syn på arbeidsmarkedet.

I undersøkelsen blir lederne bedt om å liste opp stillingstitler de har tro på at kommer til å bli viktigere fremover. Mange av respondentene påpeker riktignok at det ikke er snakk om nye jobber, men snarere nye skinnende navn på gamle oppgaver, men nye stillingstitler er det okke som.

Og det er særlig innen stordata og nye medier at HR-avdelingene har latt kreativiteten få spillerom. Her er en liste av titlene som trekkes frem i rapporten:

  • Data visualisers
  • Data Flow Analyst
  • Consumer Insight Manager
  • Vlog Editor
  • Content Evangelist
  • Operational Technology
  • Relationship Developer
  • Human Interaction Expert
  • Scenario Builder
  • Narrative Designer
  • Loyalty Builders
  • Network Explorer

Jåleri

Da den gang leder i Språkrådet, Sylfest Lomheim, uttalte seg om det han omtalte som silikontitler i norsk næringsliv tilbake i 2009, ga han også noen gode råd til de med ansvar for å finne på nye stillingstitler.

– Hvis man prøver å pynte på yrkesfunksjoner med spesielle titler møter man fort grensen for at det blir latterlig. En god regel er at tittelen er sober og den har samsvar med funksjonen den ansatte utfører, forklarte han til E24.

Powered by Labrador CMS