Ledelse

Mangfold er ikke magi

For at mangfold skal gi resultater på arbeidsplassen er ikke gode intensjoner nok. Det må jobbes hardt.

Publisert Sist oppdatert

Hvis en bedrift lar være å ansette kvinner, homofile og innvandrere, og heller satser på en ensartet gruppe bestående av menn, kan de gå glipp av mange talentfule medarbeidere og miste verdifull kundeforståelse. Mangfold i bedriften kan også være bra for kreativiteten.

Alt dette er argumenter som er gjengangere i debatten om mangfold, men til tross for alle superlativene rundt mangfold, mener The Economist å registrere en viss «trøtthet» rundt mangfoldsspørsmålet rundt om i bedriftene. For hvor er egentlig all den innovasjonen som skulle komme som en følge av mangfoldet?

The Economist har plukket fram en bok skrevet av konsulent David Livermore med tittelen «Driven by Difference: How Great Companies Fuel Innovation through Diversity» for å finne noen svar, og understreker særlig ett av konsulentens poenger: Du må være forberedt på å måtte håndtere noen problemer for å klare å ta ut de fordelene mangfold kan gi.

Mangfold er ikke magi, og mangfold produserer ikke automatisk gode resultater. Resultatene kommer bare hvis mangfoldet ledes og håndteres på en god måte, mener Livermore. Ifølge konsulenten gjør man dette ved å bygge tillit gruppene imellom, og ved å jobbe kulturforskjellene. Det kan også bli nødvendig å justere lederstilen. Feiler man her, kan mangfold føre til dårligere resultater - og ikke bedre.

Powered by Labrador CMS