Annonse
Foto: Dreamstime. 

Mer lønnsomt med snill sjef

Hvor snill bør man være som leder? Debatten om hvor viktig «snillhet» er i ledelse, har gått lenge. Allerede i 2012 skrev forskere ved Harvard Business Schoool at virksomheter med «myke ledere» gjør det bedre enn virksomheter der sjefen er autoritær. Tøff skal du bare være når du absolutt må.

Daniel E Martin, professor ved Stanford,  hevder i en artikkel at det  er lønnsomt å være  snill som sjef. Både velværet og effektiviteten på arbeidsplassen øker, mener han, ifølge svenske Chef.

Noe av poenget er at den som er interessert i andre rundt seg, også er den mest vellykkede lederen. I tøffe tider med nedskjæringer, for eksempel, vil den lederen som ikke viser medfølelse med sine medarbeidere, mye lettere møte større motstand i organisasjonen enn en som bruker tid og viser empati med ansatte som ikke har det bra.

Slik blir sjefen snillere

Harvard-forskerne Emma Seppälä, PhD i psykologi og aktuell med boken «The Happiness track» , og professor Kim Cameron, gir i en artikkel i Chef følgende fire råd om hvordan du som leder kan bli snillere og skape en mer positiv bedriftskultur:

1. Oppmutring

Du bør oppmuntre og støtte de sosiale relasjonene på jobben . Relasjoner er den viktigste faktoren for velvære. Mangelen på meningsfulle og intime relasjoner er mer farlig enn røyking, alkoholmisbruk og fedme.

2. Vis medfølelse

Medfølelse og tillit er viktige faktorer for at folk forblir i jobbene sine. Ledere som er rettferdige og hjelpsomme mot de ansatte, får tilbake mer lojale og dedikerte ansatte.

3. Anstreng deg

Gjør en skikkelig innsats for å gå den ekstra milen for dine ansatte. Forskning viser at ansatte i med uselviske ledere bli mer samarbeidsvillige fordi de stole mer på en slik sjef. Forskning viser også når lojaliteteten øker, så øker også produktiviteten. I virksomheter der sjefen oppfattes som hjelpsom, empatisk og «snill», er sjansen større for at ansatte tar i et ekstra tak når det trengs.

4. Oppmuntre til dialog og åpenhet

Du bør oppmuntre dine ansatte til å snakke med deg - spesielt om eventuelle problemer på jobben . Du bør kjempe for å få de ansattes tillit. Ydmyke og inkluderende ledere som oppleves som å tenke på de ansattes beste, får også de beste ansatte. En leder med tillit vil også lettere kunne inspirere medarbeiderne til å lære nye ting og prestere bedre.

Hva med de ansattes bidrag?

Også den enkelte medarbeider har et ansvar, skriver Chef. Her er forskernes tips til hvordan du som ansatt kan bidra til å bedre arbeidsmiljøet:

  1. Bry deg. Interesser deg for andre, og ta ansvar for at dine kolleger har det bra på jobb. Kolleger bør behandle hverandre med respekt.
  2. Støtt hverandre. Vær vennlig og vis medfølelse med kolleger som har det tøft.
  3. Ikke let etter syndebukker. Det er bedre å tilgi misforståelser og feil, enn å peke ut en synder.
  4. Inspirerer hverandre i det daglige arbeidet.
  5. Legg vekt på det som er meningsfullt i jobben – ikke på alt som virker kjedelig.

 

Annonse
Annonse