Annonse

NAVs Snapchat-satsing gir resultater

– Bakgrunnen for NAV Jobblyst på Facebook, blogg og nå også Snapchat er rett og slett å være der de unge er. Unge som står utenfor skole eller arbeidsliv, eller står i fare for å falle utenfor, er en prioritert brukergruppe for NAV, men vi har slitt med å komme i kontakt med dem, sier Elin Lund seniorrådgiver i NAV Kontaktsenter. 

Hun forteller at unge ikke er blant de som hyppigst kontakter NAV i de tradisjonelle kanalene som oppmøte og telefon. 

– Det er også avgjørende for oss å komme i kontakt med dem tidlig for å forhindre at de faller utenfor skole og arbeidsliv, derfor har vi startet opp i sosiale medier, der vi ser at de er aktive. Våre erfarimger er at de har lavere terskel for å kontakte oss i sosiale medier, og at de liker å snakke med oss digitalt, sier hun og legger til:

– For unge med sosial angst er dette tilbudet ekstra viktig.

Kampanjen i sosiale medier har pågått siden mars 2014 med en egen Facebookside, og NAV har siden blitt kontaktet av flere unge som forteller at de har fått seg en jobb eller bestemt seg for å fortsette på skolen etter å ha brukt de konkrete rådene de får gjennom de digitale kanalene til NAV.

– Det syns vi er helt fantastiske tilbakemeldinger, sier Lind.

Høsten 2015 startet NAV også opp bloggen jobblyst.no, en blogg hvor de unge selv kan dele sine erfaringer og opplevelser i jakten på jobb.

Lind peker på at også denne kanalen har en klar målsetning.

– Målet med NAV Jobblyst i alle sosiale kanaler er å motivere unge, bidra til at de kommer seg ut i jobb eller aktivitet, inspirere dem gjennom gode eksempler og vise frem NAV sine virkemidler og kompetanse, sier hun.

Å satse på Snapchat var en naturlig forlengelse av arbeidet. Lind og kollegaene visste at Snapchat er det absolutt foretrukne sosiale mediet blant målgruppa.

Det viser også tallene. Kun en uke etter lansering, har mange følgere.

– Vi har fått en utrolig fin mottakelse så langt, i skrivende stund har vi 1400 følgere, og det er flere unge som kommuniserer med oss ved å sende oss snap, sier hun.

NAV kan kun gi generelle råd gjennom sosiale medier, og går ikke inn i den enkeltes sak.

Gjennom Snapchat gir NAV konkrete råd og tips i såkalte stories, videoer som går ut til alle som følger dem. Dersom noen vil chatte med dem gjennom appen, er det også mulig. 

–Noe av det vi kommer til å snappe om fremover er hvor man kan finne jobbene, hvordan man kan bruke sosiale medier i jakten på jobb, og hva man kan gjøre når man har hull i CV’en sin, sier Lind.

 

Annonse
Annonse