Ledelse

Nordisk ledelse på moten

Surf på bølgen så lenge den finnes, oppfordrer dansk professor.

Publisert Sist oppdatert

Det nordiske er i vinden, særlig i USA og Storbritannia, konstaterer Finn Frandsen, professor og leder for Center for Virksomhedskommunikasjon ved Aarhus Universitetet, et innlegg hos finans.dk. Det nordiske legges merke til internasjonalt innenfor blant annet kokkekunst og kultur, og nå ser turen ut til å være kommet også til ny nordisk ledelse, mener professoren.

Også de nordiske sjefene selv virker å være godt fornøyde med den nordiske lederstilen. Da sjefen for Novo Nordisk, Lars Rebien Sørensen, høsten 2015 ble kåret til «the Best-Performing-CEO in the World» av Harvard Business Review, ble han bedt om å beskrive lederstilen sin. Han svarte at den var konsensusorientert, på den skandinaviske måten.

En undersøkelse som nylig ble gjort av den danske Lederne viste at hele 68 prosent av de 1647 lederne som deltok mente at den nordiske ledelsesmodellen - hvor det er liten avstand mellom ledere og medarbeidere - skaper bedre økonomiske resultater enn man kan oppnå med en mer toppstyrt, autoritær form for ledelse.

Les mer: Mener nordisk lederstil gir resultater

Utnytt oppmerksomheten

Nordisk ledelse er ikke nytt. Frandsen viser til at det har vært forsket på nordisk i ledelse i mange år. Han fastslår at man har funnet ut at det faktisk eksisterer en nordisk modell for ledelse, og at det som kjennetegner den nordiske lederen er at han eller hun er mer individualistisk og medarbeiderorientert enn det som er vanlig mange andre steder i verden. Den nordiske lederen stoler for øvrig mer på verdier og sine underordnede enn på formelle regler og sine overordnede, og han eller hun tillegger kommunikasjon og tillit stor betydning, delegerer ansvar og involverer ansatte.

Det nye med «Ny Nordisk Ledelse» er at den er en del av en motebølge, fastslår Frandsen. Og, som alle andre motebølger vil populariteten gå over. Mens bølgen er i fart, kan vi imidlertid gjøre to ting, mener professoren:

  • For det første kan vi kombinere ulike elementer som finnes i motebølgen og slå et slag for det nordiske generelt og ny nordisk ledelse spesielt. Kanskje kan finne og profilere oss på ingredienser i nordisk ledelse som vi ikke visste at vi hadde, men som i virkeligheten er typisk nordiske?
  • For det andre kan vi se nærmere på hvordan omverdenen fortolker oss og studere hva de ulike landene som viser interesse for det nordiske fajtusj legger vekt på. Det er ikke gitt at det er det samme som vi selv legger vekt på. De delene som samfunnets og næringslivets identitet betstår kommer ikke bare innenfra, men også utenfra.

Les også: – Den nordiske ledelsesmodellen utfordres av realitetene

Powered by Labrador CMS