Annonse
"Kvennagong og Jølstertun" (1920) av Nikolai Astrup Foto: Bosc d'Anjou

Norges nest største maler inntar London

"Han burde vært like kjent som Edvard Munch, men verden utenfor Norge ser ut til å ha glemt ham - frem til nå."

Det skriver avisen Guardian om den store Nikolai Astrup-utstillingen som åpner i London fredag denne uken på det rennonmerte Dulwich Picture Gallery. Det blir med det den første store internasjonale Astrup-utstillingen til nå.

Guardian peker på at det er umulig å unngå en sammenligning mellom Much og Astrup, hvis kunstneriske liv i stor grad pågikk samtidig. Begge var bærere av den samme retningen innen malerkunsten, ekspresjonismen, og begge brukte sterke farger og penselsstrøk til å formidle bilder av vanlige folk i sine daglige sysler. Guardians kunstkritiker peker også på at begge kan se ut til å ha vært spesielt glade i det nordiske lyset som ofte spiller en viktig rolle i maleriene deres.

Claudia Massie som skriver i magasinet Spectator, går lenger. Hun mener Astrup var en mye større maler enn den tidvis oppskrytte Munch.

Det er et syn hun støttes i av Nikolai Astrup selv som skrev i brev til sin venn Arne Giverholt at han ikke kunne fordra Munch: "Alt han gjør skal liksom være så brilliant at han ikke trenger å tegne mer en noen skisser".

 

Utstillingen skal siden videre til Kunsthalle Emden i Tyskland og Henie Onstad Kunsenter i Oslo, før den returnerer til Bergen i 2017.

– Prosjektet vil bidra til å skrive Astrup inn i den internasjonale kunsthistorien. Han er høyaktuell og har en sentral plass der, sier KODEs direktør Karin Hindsbo i en pressemelding.

Sparebankstiftelsen DNB eier store deler av Astrup-samlingen og er initiativtaker til Painting Norway. 

Annonse
Annonse