Arbeidsliv

Drømmen om læreryrket lever for oppsagte oljearbeidere.

Oljearbeiderne søker seg til lærerstudiet i hopetall

Men de færreste takker ja til studieplassen de får tilbud om.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har hatt lyst til å bli lærer i ti år. Men så har jeg fått den ene fete jobben etter den andre, og det har blitt med tanken. Med det var tøft på slutten, sier tidligere maskinist og oljearbeider Robert Lindland Johnsen til LO-avisen FriFagbevegelse.

Lindland ble etter 30 år i arbeidslivet oppsagt fra oljebransjen, men nå er han snart klar for en ny karriere.

Avisen har snakket med flere tidligere ingeniører og oljearbeidere som når har satt seg på skolebenken for å bli lærere.

Regjeringen lempet på kravet om 60 studiepoeng i matematikk for ingeniører som ønsket å få praktisk-pedagogisk utdanning i høst. Samtidig ble det opprettet 350 egne studieplasser som et tiltak mot den økende ledigheten.

Men tilbudet har ikke vært en udelt suksess. Kun 15 takket ja til de 40 plassene ved Universitetet i Agder i år, selv etter at lærestedet mottak over 100 søkere.

Ingvild Ruhaven ved UiA tror det har en økonomisk forklaring.

– For det første taper studentene dagpenger. For det andre er ikke studiefinansieringsmodellen tilpasset voksne familiemennesker. Målgruppen er i en utsatt posisjon, sier hun til FriFagbevegelse.

Men likevel er søkertallene for neste år skyhøye både i Agder og ved Universitetet i Stavanger og de andre lærestedene som også har fått tiltaksplasser.

En grunn er at arbeidsledigheten på sør og sør-vestlandet fortsatt er relativt høy. I Rogaland er nesten en av ti unge menn mellom 20 og 29 år ledige eller på tiltak. Arbeidsledigheten i fylket var i slutten av mai 4,3 prosent, mot 2,9 prosent ellers i landet. For personer mellom 20 og 24 år i fylket er ledigheten på 5,2 prosent. 67 prosent av de unge ledige er menn. Situasjonen ligner på den i Agder.

Det gjenspeiles også i de 15 som ble tatt opp hos UiA. Der var hele 13 menn og kun to kvinner.

40 prosent av de arbeidsledige har ikke fullført videregående, og for dem er lærerutdanningen uaktuell frem til de får studiekompetanse.

– Fremover blir det vanskeligere og vanskeligere å få jobb uten formelle kvalifikasjoner. Flere og flere stillinger vil kreve en eller annen form for kompetanse, sier direktør Truls Nordahl i Nav Rogaland.

Powered by Labrador CMS