Foto

Dreamstime.

Omstilling: Knallhard kamp om de beste IT-hodene

Publisert: 4. mai 2016 kl 10.45
Oppdatert: 6. mai 2016 kl 11.18

Harvey Nash i Norge opplever på kroppen det moderselskapet omtaler i sin globale undersøkelse – digitaliseringen av næringslivet er i gang, og og kampen om IT-kompetansen er knallhard.

Selv i tider med økende arbeidsløshet, er ikke rekrutteringsbransjen uten oppdrag. Men oppdragene har endret karakter. I dag er det ikke først og fremst økonomer og oljeingeniører næringslivet er ute etter – det er digitale hoder.

Arbeidsgivere må skjærpe seg

Harvey Nash Norge jobber med å rekruttere disse digitale hodene til selskaper som DNB, Telenor og Visma. Men selv dette er attraktive arbeidsgiverne, er det ikke bare å ta en telefon til de beste. 

– Mange arbeidsgivere tar det for gitt at de er attraktive. Men det er de ikke nødvendigvis for de beste hodene. Arbeidsgivere må bli flinkere hvis de skal få tak i de gode hodene, sier Vermund Nilsen, manager IT & digital i rekrutteringsselskapet Harvey Nash Norway.

LES MER:

Nilsen forteller at mange bedrifter starter i feil ende, når de skal jakte nye IKT-stjerner. De sender gjerne ut folk fra HR-avdelingen eller et rekrutteringsbyrå uten tilstrekkelig faglig kompetanse til det første intervjuet. Eller man ringer vedkommende og ber om CV, og nærmest antar at de er en attraktiv arbeidsplass.

Saken fortsetter under annonsen

– Om man forventer at de beste hodene skal bruke tid på å legge inn CV og personlige data i ulike nettbaserte rekrutteringsverktøy linket fra en jobbannonse, da har man et godt stykke igjen. De beste hodene søker sjelden jobb, de bruker sitt nettverk, de blir kontaktet direkte og de tar i større grad kontroll på egen karriereutvikling, sier Nilsen. 

– I dette segmentet er det kandidatene som leter etter kompetanse hos arbeidsgiverne. Du må være interessert for å være interessant. 

– De er høye på seg selv, de som er flinke. De kjenner sin verdi, og vil bli sett. Vi snakker her om de 20 prosent beste IKT-folkene. De som aldri har merket at arbeidsmarkedet er vanskelig, fremholder hodejegeren.


«Nå er det  ikke «best practice» man bør gå etter. Nå er det «next practice» som gjelder»

«Next practice»

I rekrutteringsbransjen snakkes det gjerne om skills og attitude – altså kompetanse og holdning.

Enkelte mener at det er bedre å ansatte de med rett holdning og heller fylle på med kompetanse etter hvert – «hire for attitude, train for skills», som det heter på mang en power point-presentasjon.

Saken fortsetter under annonsen

– Det slagordet hører hjemme på 90-tallet. Her trengs begge deler.  Og de vi her snakker om har svært høy kompetanse. Så man kan like gjerne si at det er arbeidsgiver som må endre seg, og ha de rette holdningene for å få disse folkene inn, sier Harvey Nash-manageren.

Vermund Nilsen mener mange arbeidsgivere sier de skal møte den digitale omstillingen offensivt, og de snakker gjerne om å kutte noen ledd i produksjonskjeden, effektivisere driften eller utvikle nye forretningsområder.

– Men metodene de bruker er ofte gammeldagse. Alle vil bli digitale, men de fortsetter å jobbe på gamlemåten, sier Nilsen.

Også i Harvey Nash har de en metafor i ermet for de fleste anledninger:

– Det er kanskje ikke bilen det er noe i galt med, men veien. Det blir som å kjøre Ferrari på en smal og svingete fylkesvei. Da får du ikke maksimalt ut av Ferrarien. Slik er det ofte når norske virksomheter hyrer inn eller ansetter toppfolk for å «bli digitale».

I dag snakker alle om å gjøre mer av det de er best på, eller det de beste gjør, såkalt «best practice». Vermund Nilsen mener man bør tenke lengre enn som så.

– Nå er det  ikke «best practice» man bør gå etter. Nå er det «next practice» som gjelder, sier Nilsen. 

Saken fortsetter under annonsen

Vermund Nilsen leder IT & digital-delen i rekrutteringsselskapet Harvey Nash Norway.