Ledelse

Flere og flere bedrifter bruker teknologi og statistikk til å kartlegge bemanningsbehov, og for å finne ut hvem som tenker på å forlate dem

Ser du etter ny jobb? Kanskje sjefen din allerede vet det.

Nytt program forteller sjefen din at du leter etter ny jobb

Publisert Sist oppdatert

Mange ser etter ny jobb, mens de allerede har en. De bruker sin private e-post og forteller det ikke til dem de jobber med. Alt skjer i hemmelighet. Men oppstartsbedriften Joberate kan måle en persons aktivitet i sosiale medier, og kalkulere sannsynligheten for at denne personen er på jakt etter ny jobb. Det skriver Washington Post.

Joberate samler data som er tilgjengelig for offentligheten, fra blant andre Facebook, Twitter og LinkedIn. «Jobbsøkeratferd», som å klikke seg inn på CV-relaterte artikler, følge nye bedrifter på Twitter eller knytte kontakter på LinkedIn, blir silt ut, og danner til sammen grunnlaget for hvor sannsynlig det er at personen er på jobbmarkedet. Privat aktivitet blir ikke tatt med i beregningen.

Programmet tar også i betraktning den enkeltes typiske bruk av sosiale medier, og nåværende jobb, i utarbeidelsen av poengsummen som kalles «J-score». Dersom det hører med til en persons jobb å knytte nye kontakter og holde seg oppdatert på andre bedrifters aktiviteter, vil ikke dette regnes som jobbsøkeraktivitet.

Økende fagfelt

Joberate er en del av en økende trend innen human resources, hvor teknologi blir brukt til å kartlegge hva bedriften trenger av nye ansatte, og hvilke ansatte som potensielt ville vært åpne for å forlate bedriften, gitt det riktige tilbudet. Kostnadene ved å miste gode ansatte er høy, og det er derfor i bedrifters interesse å forutse hvem som er i risikosonen for å ville forlate dem, og prøve og forhindre det.

Denne typen analyse svarer ikke bare på spørsmål om hvorfor en ansatt ønsker seg bort, men også når. Jubileum på jobben, bursdager og gjenforeningssammenkomster er typiske dager som fører med seg refleksjon, og kunnskap om når disse dagene kommer, kan hjelpe en arbeidsgiver å foreta mottiltak.

Det finnes flere eksempler på bedrifter som har brukt denne typen statistikk preventivt. I 2014 lokaliserte Credit Suisse de personene som sannsynligvis var i risikosonen, og handlet. De ringte dem med tilbud om nye interne stillinger for å hindre at de forlot banken. Initiativet omskolerte 300 ansatte, og reduserte tap av ansatte til andre eksterne stillinger til én prosent.

Powered by Labrador CMS