Ledelse

Linda Bernander Silseth gir seg i Flytoget

Silseth gir seg som Flytoget-direktør

Linda Bernander Silseth etterlater seg et selskap som møter mye tøffere konkurranse fra NSB.

Publisert Sist oppdatert
Silseth har vært Flytogets administrerende direktør siden 2008. Styret vil nå starte prosessen med å finne hennes etterfølger.

– Linda Bernander Silseth har gjort en svært god jobb med å lede Flytoget gjennom åtte år. Linda har bygd opp en sterk servicekultur og kundetilfredsheten er løftet opp mot 97 prosent. Punktligheten er rekordhøy, og Flytoget har i denne perioden gått med solide overskudd, sier styreleder Wenche Kjølås som ønsker henne lykke til i en ny jobb. Det melder NTB.

Selv mener Silseth at dette er et riktig og gjennomtenkt tidspunkt å gi seg på.

– Flytoget har lagt bak seg en fantastisk tid og står foran spennende veivalg og nye muligheter i forbindelse med jernbanereformen og konkurranseutsetting av nye strekninger. Jeg mener det nå er riktig for både Flytoget, medarbeiderne, kundene og meg at en ny leder utvikler Flytoget AS videre i en ny fase. Nå vil jeg søke nye lederoppgaver, sier hun.

Tøffere konkurranse

Bak seg forlater Silseth et selskap som møter økt konkurranse fra NSB. Fra 2014 fikk NSB lov til å sette inn tre avganger i timen mellom Oslo sentrum og Gardermoen. Togturen inn til sentrum tar tre minutter mer med NSB, men koster kun halvparten av det den gjør hos Flytoget. I 2015 økte NSBs trafikk på Gardermoenruten mellom Eidsvoll og Oslo S med 21,9 prosent.

Kommersiell direktør i Flytoget, Emil Eike, uttalte til Aftenposten tidligere i vinter at konkurransen er hard:

– Vi mistet 200.000 passasjerer målt mot toppåret 2014.

Det utgjorde en passasjernedgang på 3 prosent.

Flytoget inngikk i april 2015 en avtale om å kjøpe åtte nye togsett som et supplement til dagens togflåte. Det innebærer en økning på 50 prosent kapasitet. Disse togene vil kunne settes i drift fra 2018. Tanken er at togtrafikken vil fortsette å øke. Når terminal 2 står ferdig på Oslo Lufthavn i 2017, er det ventet at Avinor øker kapasiteten fra 23 til 28 millioner passasjerer i året.

I motsetning til NSB har Flytoget fått beskjed om at de skal eie togene sine. NSB skal leie togene. Det er uklart hvordan dette vil påvirke konkurransesituasjonen mellom de to selskapene.

Powered by Labrador CMS