Ledelse

Skyggesiden av karismatisk ledelse

En karismatisk leder motiverer og inspirerer. Men for mye karisma kan gå til hodet på en, sier ledelserådgiver.

Publisert Sist oppdatert

I de fleste tilfeller er karisma en positiv egenskap for en leder, og noe man ofte jobber hardt for å bli flinkere på. Ofte blir karismatiske ledere karakteriserte som flinke motivatorer og flinke til å kommunisere virksomhetens visjon til sine ansatte. Dette er viktige egenskaper i tider der innovasjon er viktig og prestasjonskravene er høye.

I tillegg til å være flinke motivatorer og kilder til inspirasjon, er karismatiske ledere flinke til å lese omgivelsene, og på denne måten kunne skreddersy kommunikasjonen sin. De forteller gode historier som engasjerer. De skaper en felles reise for virksomheten.

Baksiden av medaljen

Men det finnes en bakside av karismamedaljen. En leder kan bli for opptatt av å bygge sin karismatiske stil, og på veien bli ineffektiv både på å motivere og på å drive virksomheten videre.

Over tid kan en leder sine ansattes sterke lojalitet skape negative endringer hos lederen. Det skriver forfatter og rådgiver, og tidligere leder, Dan Ciampa i Harvard Business Review. Lederen må være klar over disse fallgruvene, og kunne håndtere dem, skriver han.

Fallgruvene

1) Det første som kan oppstå er at lederen ikke lenger ønsker å bli utfordret på avgjørelser. Lederens stolthet kommer i veien for gode innspill.

2) Lederens mangel på interesse for sine ansattes synspunkter og spørsmål kan føre til at de ansatte begynner med selvsensur. Ansatte stiller ikke lenger spørsmål ved lederens beslutninger, og lederen omringes i større grad av «ja-mennesker».

3) Etter hvert som lederen utelukkende omringes av ja-mennesker, begynner selvtilliten å stige kraftig, og hen kan begynne å rasjonalisere bort informasjon som bryter med egen oppfatning. Der de første to punktene handler mest om lederens ansatte handler punkt tre i større grad om lederens egen atferd.

4) På dette stadiet er lederens meninger og handlinger det eneste som betyr noe. De ansatte blir passive og reaktive. De venter på lederens instruksjoner, tar færre avgjørelser selv og jobber mindre i team. Som et resultat kan lederen ofte føle at «skal man han noe gjort, så må man gjøre det selv», noe som forverrer situasjonen.

5) De ansattes motivasjon forsvinner. De følger lederens beskjeder, og gjør det de får beskjed om, men ingenting mer. Kreativiteten og produktiviteten går ned, og de ansatte blir mer kyniske. Lederen føler seg fremmedgjort.

Kilde: HBR

Forebyggende arbeid

Det skal en del til for å ende opp på punkt fem. Man har mange muligheter til å håndtere utviklingen underveis. Ciampa skriver at karismatisk ledelse er like bedøvende og fortryllende for lederen som for hens ansatte. Det er derfor viktig at lederen vedlikeholder og pleier forholdet til sine ansatte for å unngå at de ansatte mister troen, samt at lederen ignorerer sine ansattes innspill. Det viktigste en leder kan gjøre for å motarbeide denne tendensen er aktivt å be om tilbakemeldinger og innspill fra sine ansatte, skriver Ciampa. For å tilrettelegge for dette må det eksistere kanaler for diskusjon i virksomheten, og tilbakemelding må være innarbeidet i organisasjonskulturen, legger han til.

På et personlig plan må lederen være flink til å overvåke sine egne følelser og drive selvledelse.

Karisma kan være et godt verktøy for å inspirere og motivere sine egne ansatte til innovasjon og prestasjon, men man må være oppmerksom på fallgruvene. Be om tilbakemeldinger, bruk støttespillere og vær flink til å lede deg selv, avslutter Ciampa.

Powered by Labrador CMS