Ledelse

Slik får du fotfeste i et nytt lokalsamfunn

Publisert Sist oppdatert

Digital markedsføringsekspert, Lanre Onibalusi, skriver i Entrepreneur at nystartede eller små bedrifter kan få fotfeste i nye lokalsamfunn, ved hjelp av noen enkle grep.

Det handler om å skille seg ut i mengden, og at dette i dag innebærer noe helt annet enn gårsdagens løsning: annonsering.

Ansette lokale folk:

  • Selv det er viktig å ansette de riktige menneskene, bør du først se etter lokalt talent
  • Disse kan spille en nøkkelrolle med å bygge broer til lokalsamfunnet
  • De lokale har lojalitet til området, kunnskap om kundemiljøet og lokale ansatte vil også signalisere at du investerer i veksten i lokalsamfunnet

Gjennomføre events:

  • Tilby en opplevelse som folk ikke bare vil sette pris på, men også huske i lang tid
  • Fester eller sosiale eventer gir deg en inngang til lokalsamfunnet, og fungerer også som et medium til verdenen innenfor bedriftens fire vegger for de lokale
  • Folk får et reelt valg om også å ta ditt produkt i betraktning, neste gangen de skal handle, dersom de har hatt en hyggelig opplevelse

Still opp for en god sak:

  • Maksimer selskapets profil i lokalsamfunnet, ved å hjelpe med å støtte en god, lokal sak
  • I tillegg til å bidra positivt, kan bedriften din få en boost og gratis PR
  • Du viser med dette at din bedrift bryr seg om lokalsamfunnets behov

Sponsorater:

  • De fleste lokalsamfunn setter pris på at de unge har god tilgang til utdanning
  • Styrker du dette båndet mellom bedriften din og lokalsamfunnet, for eksempel gjennom å investere i lokalbefolkningens fremtid, vil dette slå positivt ut
  • Du kan for eksempel tilby scholarships til lokale studenter

Støtt lokale prosjekter:

  • En av de beste måtene småbedrifter kan bidra i et lokalsamfunn på er gjennom å donere penger til en god sak eller veldedighet
  • Å bidra i lokale prosjekter, eller å støtte en god sak, hjelper samfunnet med å se din bedrift i et nytt lys
  • Det kan også bidra til at bedriften din blir enda mer synlig hos den rette målgruppen, noe som kan skape vekst

Kilde: Entrepreneur / Lanre Onibalusi

Powered by Labrador CMS