Arbeidsliv

Slik får du mest mulig ut av konstruktiv kritikk

IMD-professor Jean-Francois Manzoni mener det er ikke er godt å si hvem det er som gruer seg mest til kristiske tilbakemeldinger: lederen som skal gi dem eller den som tar imot.

Publisert Sist oppdatert

Så vel ansatte som mellomledere og ledere trenger tilbakemeldinger, men det er lett å gå i forsvarsposisjon når man får tilbakemeldinger av det kritiske slaget.

Jean-Francois Manzoni – professor i organisasjon og ledelse ved IMD - gir i et innlegg på IMDs hjemmesider råd om hvordan man kan ta imot konstruktive tilbakemeldinger på en god måte. Han viser til at også den som får tilbakemeldinger har et ansvar for å få mest ut av det som blir sagt.

Budskapet er at hvis den som får tilbakemelding oppfattes som en som er «coachable», det vil si en som er villig til å lytte og forandre seg, så vil den som gir tilbakemeldinger sannsynligvis også være mer villlig til å bruke tid på å gi gode tilbakemeldinger. Nå finnes det ledere som aldri blir fornøyd, men professoren hevder at de er i mindretall. Basert på forskning og erfaring fra sitt eget arbeid med ledere, gir han i innlegget sitt et knippe tips om hvordan man kan bli en som tar tilbakemeldinger på en god måte. Her er overskriftene:

  • Be om tilbakemeldinger
    Si at du vil sette pris å få på tilbakemeldinger. Avtal gjerne et tidpunkt. Da kan den som skal gi tilbakemelding forberede seg.
  • Vis takkhemlighet
    Vær takknemlig og si takk for de tilbakemeldingene du får.
  • Husk at ingen sjef er perfekt
    Sjefen din kunne kanskje ha sagt ting på en bedre måte, på et bedre tidspunkt, men husk også at mange ledere er presset på tid og at de har mange de skal gi tilbakemeldinger til. De kan også være under stort press selv.
  • Ikke bli defensiv
    Ikke kast deg inn i en diskusjon der du på direkten argumenterer tungt mot tilbakemeldingene du får. Ta med deg det som blir sagt, og spør deg om det er en snev av sannhet i dette, råder Manzoni. Hvis du etter å ha tenkt deg om fremdeles er uenig og ikke forstår, be om en ny samtale.
  • Gjør noe med det
    Gjør noe med det du har fått tilbakemelding om å forandre. Det er frustrerende for den som har gitt råd hvis han må gi samme råd om og om igjen. Noen ledere kan også oppleve det som manglende respekt for den kompetansen lederen sitter inne med. Og – jo større tro sjefen har på at du kan bruke tilbakemeldinger på en god måte, jo mer tilbakemelding vil du få, er Manzonis stalltips.
Powered by Labrador CMS