Ledelse

Slik finner du de beste videreselgerne

Uansett hva slags bedrift du leder, trenger du ekspertisen til dem som skal selge produktet ditt.

Publisert Sist oppdatert

Å jobbe sammen med dyktige videreselgere kan bidra til å øke din egen ekspertise, og i tillegg hjelpe bedriften din med å vokse, skriver Greg Hong, gründer og styreformann i bedriften Reserve, på nettstedet Entrepreneur.

Selv om du har en idé om hvilken tjeneste eller hvilket produkt du trenger, kan utvelgelsen av den endeløse rekken av videreselgere som vil jobbe med akkurat ditt produkt være vanskelig.

Ifølge Hong bør du begynne med å spørre deg selv om hva du forventer av din partner, men svarene på dette spørsmålet kan være utfordrende å sortere, mener han.

Her er Hongs fire tips til valg av videreselger:

Innrett deg:

  • Du og din potensielle partner bør være enige om hva prosjektet innebærer, hvorfor du trenger partneren og hva du ønsker å oppnå ved samarbeidet
  • Partneren bør ha gode samarbeidsegenskaper. For noen innebærer dette at partneren ofte besøker deg for å lære om deg, hva som er viktig for deg og hvordan du leder bedriften

Langsiktig forpliktelse:

  • Å være enige om mye hjelper ikke alene. Langsiktigheten i samarbeidet deres er minst like viktig
  • Snakk konkret sammen om langsiktighet. Noen videreselgere har kortsiktige mål. Dette må avdekkes. Andre ønsker å vie en større del av sin arbeidshverdag til få eller bare én kunde

Ærlighet:

  • Se etter kvaliteter som åpenhet og ærlighet hos dine potensielle partnere
  • Vær forsiktig med personer som lover for mye. Ingen kan gi deg alt du vil ha
  • Forsikre deg om at du føler at du blir fortalt eksakt hva de kan – og ikke – kan tilby deg, og at de presenterer sine ferdigheter på en troverdig måte
  • Bedrifter som er ærlige om både sine sterke og svake sider gir også den beste match-en

Ekspertise:

  • Aldri glem grunnen til at du henter inn ekstern hjelp.
  • Snakk om hva du trenger, men lytt også til den potensielle partneren – både til hva som blir sagt og ikke sagt
  • Samarbeidet handler om ekspertise som bedriften din har behov for, fordi videreselgeren har kompetansen som du mangler
  • Det er viktig at begge parter har like stor tro på at samarbeidet og prosjektet skal bli vellykket. Da må kommunikasjonen stemme

Kilde: Greg Hong / Entrepreneur

Powered by Labrador CMS