Ledelse

Slik kan medarbeiderne ta mer ansvar

Før tok de ansatte imot ordrer. I dag må de engasjeres gjennom hodet og hjertet, hevder forfatter og foredragsholder.

Publisert Sist oppdatert

Alan Zimmerman skriver i Entrepreneur at nye virkemidler må til for å få medarbeidere til å ta ansvar.

Det holder ikke lenger å tre ordrer nedover hodene på dem – hvis det noen gang har fungert.

I dag er det en ny virkelighet, som ledere må forholde seg til. Den handler blant annet om å få de ansatte engasjert, både med hodet og hjertet.

Her er Zimmermans syv tips for å få medarbeiderne til å ta mer ansvar:

Hjelp dem med å få en visjon av fortreffelighet:

  • Mange vet ikke hva fortreffelighet er
  • Ler dem å se dette bildet, fremfor bare å tenke på å være kompetente

Forvent fortreffelighet:

  • Forvent og vis hva du forventer
  • Gi dem rom til å vise at de leverer

Led etter eksempel:

  • Tar du ansvaret for fortreffelighet, vil folk følge deg
  • De må se at du også krever dette av deg selv

Forplikt deg til det beste:

  • Få medarbeiderne til å forplikte seg
  • De skal både kunne og ville bidra til å oppnå visjonen
  • Bare 100 prosents forpliktelse virker

Premier ansvarlighet:

  • Folk tar ofte ansvar fordi de vil ha ros
  • Gi dem rosen
  • Det vil utgjøre en stor forskjell for de ansatte

Bruk ansvarlighetsfremmende ord:

  • Snakk om forbedringspotensiale
  • Snakk om fremgang

Analyser prosessen og hvor mye ansvarligheten lønner seg:

  • Det er ikke nok å gi anerkjennelse, du må også få medarbeiderne til å forstå hvorfor fortreffelighet er visjonen deres
  • Har en medarbeider hatt en god salgsmåte, still spørsmålet om hvorfor
  • Spørsmålet hjelper medarbeideren å forstå hvorfor det har gått bra

Kilde: Alan Zimmerman / Entrepreneur

Powered by Labrador CMS