Ledelse

Slik sier du imot sjefen din

Man trenger ikke alltid å være enig i det lederen sier. Men dersom du skal uttrykke uenighet er det greit å gjøre det på riktig vis. Her er sju tips for å si imot sjefen din på rett måte, og rett grunnlag, så slipper du å sette jobben din på spill.

Publisert Sist oppdatert

Ingen sjef er perfekt, og det er lov å være uenig i avgjørelsene han eller hun foretar. Mange kvier seg likevel for å uttrykke denne uenigheten, i frykt for at det skal skade jobbrelasjonene.

For mange ledere er imidlertid feedback en viktig del av å få inn nye, friske syn på ulike saker – så lenge tilbakemeldingene blir gitt på en god måte og på riktig grunnlag. Fast Company har definert sju tips for å si imot sjefen på en produktiv måte.

Husk å …

1) Bygge opp tilliten først

Skal man uttrykke uenighet eller misnøye ved en avgjørelse må det skje på grunnlag av gjensidig tillit og forståelse. Denne tilliten må først bygges. Den enkleste måten å gjøre det på er hardt og godt arbeid over tid. Hold deadlines, ta i et ekstra tak, og ha en positiv innstilling. Som nyansatt har man ikke bygd opp denne tilliten enda, og det kan derfor være lurt å avvente litt med de aller mest kontroversielle meningene før den gjensidige tilliten er etablert.

2) Starte med det positive

Dersom du går direkte på det negative, kan sjefen havne i forsvarsposisjon. Start samtalen med noe som fungerer godt. Deretter kan du anerkjenne at du har noen innvendinger eller er uenig i noen av avgjørelsene som har blitt tatt. Tilbyr du deg å hjelpe med å finne en løsning på utfordringen er det enda større sannsynlighet for at samtalen blir konstruktiv, i stedet for at det blir oppfattet som klaging.

3) Holde det lett

En negativ eller frekk holdning vil fort kunne eskalere uenigheten. Hold diskusjonen saklig, og hold kroppsspråket i sjakk – unngå å himle med øynene og legge armene i kors.

4) Stille forberedt

Argumenter basert på personlige meninger kan være verdifulle, men rasjonelle argumenter basert på fakta står ofte sterkere. Les deg opp på prosjektet eller saken det omhandler, historiske lignende hendelser, potensielle konsekvenser. Og dersom du ikke kan bruke fakta til å støtte argumentet, så er det best å fortelle at dette er din personlige mening.

5) Være åpen

Det er ikke et nederlag å endre mening. Gå inn i samtalen med et åpent sinn, prøv og se saken fra begge sider, og vær åpen for at det ikke nødvendigvis er du som har rett. Dette skaper en sunnere problemløsningsprosess

6) Respektere avgjørelsen

Avgjørelsen blir til syvende og sist tatt av sjefen, og det må respekteres. Dersom hun velger å gå en annen retning enn ditt forslag tilsa, og det ender dårlig, så gjelder det å holde seg for god for kommentarer som «hva var det jeg sa?». Vær konstruktiv og se framover - alle jobber mot samme mål.

7) Være voksen

Uenigheter bærer alltid med seg sjansen til å bli en konflikt. Det er ingen krise. Reflekter rundt hva som kunne blitt gjort annerledes, både fra din side og i prosessen for øvrig. Be om unnskyldning dersom ting har gått for langt.

Powered by Labrador CMS