Nyskaping

Slik vinner du frem i sosiale medier

Det holder ikke bare å være til stede, eller å annonsere.

Publisert Sist oppdatert

Markedsføringsekspert Jonathan Long skriver på nettstedet entrepreneur.com at en gal strategi for sosiale medier kan få dyrebare følger. Kunder og følgere kan miste interessen, muligheter kan forsvinne og alt dette vil vise seg på bunnlinjen til slutt.

Her er Longs syv tips for vellykket bruk av sosiale medier:

Tilby noe av verdi, ikke bare annonser:

  • Bland inn anekdoter fra bedriften din, for eksempel noe som forteller om kulturen. Dette kan skape interesse

Utnytt rekkevidden av påvirkerne i sosiale medier:

  • Identifiser de sosiale nettverkene som målgruppen din opererer i
  • Deretter må du identifisere påvirkerne i denne målgruppen som matcher best med din merkevare

Tenk utover organisk rekkevidde:

  • Ved å kombinere flere sosiale medier (for eksempel Facebook og Instagram), og ved å ta i bruk medienes ulike target marketingstilbud, har du en stor mulighet til å generere stor trafikk, potensielle kunder og salg

Post jevnlig, uten å overvelde publikummet ditt:

  • Ikke automatiser postene dine for mye, slik at du blir forutsigbar
  • Vær konsistent, og hold merkevaren i forbrukernes bevissthet uten å være irriterende eller for overveldende

Ta opp problemer og klager umiddelbart:

  • Lær deg hvordan du svarer på klager, og gjør det raskt. Be kundene som har problemer om å ta kontakt så raskt som mulig
  • Å utsette dette kan skape en storm i sosiale medier

Sett deg inn i analyseverktøy:

  • Verktøy som Facebook Page Insights og Twitter analytics kan gi deg solid informasjon om hva som virker og vice versa
  • Sjekk tallene daglig: Hva slags innhold skaper mest engasjement? Hva skaper mest klikk over på hjemmesiden din?
  • Lær deg hvordan ditt publikum agerer i sosiale medier og optimaliser ditt innhold i forhold til brukernes vaner

Ikke vær en generalist som ikke er best på noen områder:

  • Velg i stedet noen få sosiale medier der du vet at målgruppen din er til stede

Kilde: Jonathan Long / entrepreneur.com

Powered by Labrador CMS