Arbeidsliv

Tips til de introverte: Slik kommer du til orde i møter

Å ta ordet i møter kan være tøft for mange. Og er du blant de som tier i forsamlinger på mer enn tre, så kan møter være en lidelse. Men du kan øve deg på å bli mer pratsom.

Publisert Sist oppdatert

De stillfarende har ofte gode innspill, og vi vet jo alle at det ikke alltid er de som prater på både innpust og utpust som har de beste argumentene.

I et intervju med Harvard Business Review forteller forfatter og grunnlegger av organisasjonen «The Quiet Leadership Institute», Susan Cain, om hvordan introverte sjeler kan bli mer utadvendte og fremme egne meninger i møter.

Vær forberedt

Selv om det ikke er forventet at du skal bidra med noe spsielt, er det smart å forberede seg til møter. Har du samlet tankene i forkant, har du et psykologisk forsprang på alle som ikke har forberedt seg. Forsøk å komme med et lite innspill så tidlig som mulig, og du vil merke at du kjenner deg mer delaktig enn vanlig. Da øker også sjansen for at dine kolleger vil stille spørsmål direkte til deg.

Slipp dine halvferdige tanker fri

Spesielt i raske, intensive og uformelle møter, gjelder det å være litt på hugget. Legg merke til hvordan dine kolleger ofte kommer med ideer og innspill som ikke er helt gjennomtenkt – og at ingen bryr seg om at de gjør det. Begynnelsen av en idé eller tankerekke kan dessuten ofte føre til gode diskusjoner og gjennomtenkte beslutninger.

Snakk høyere

Nei, da – du trenger ikke rope. Men det hjelper gjerne å snakke litt høyere enn du vanligvis gjør. I alle fall om du er av den litt introverte typen. En tydelig stemme markerer at du har noe å si. (Dette gjelder ikke dem som alltid har utestemme).

Kjøp deg tid

Om noen stiller deg et motspørsmål du ikke kan svare på, så ikke gå i svart. SI at du trenger tid til å tenke over saken og at du vil komme tilbake til saken. Det blir vanligvis respektert.

Øv i liten skala før store presentasjoner

Å snakke offentlig til større forsamlinger kan gi de fleste håndflater svette. Så øv. Begynn i mindre grupper, hvis det er mulig, og vent med de store forsamlingene til du er trygg i de små.

Gi blaffen i om du rødmer

Det er det du skal si som er det viktigste, ikke hvordan du ser ut når du sier det. Men det er klart at det er letter sagt enn gjort hvis hele styret sitter å venter på din presentasjon. Et tips er å ta noen dype og avslappende pusteøvelser før du skal i ilden. Har du mer tid, bør du øve foran speilet, kjæresten eller en kollega. Husk at jo oftere du fremfører, jo mindre nervøs vil du være neste gang.

Bonus for ledere: Hjelp folk i gang

To tips til ledere med mye møtevirksomhet:

Planlegg møtene: Informer om dagsorden og hva du forventer å få ut av møtene i rimelig tid i forkant. Det ir alle mulighet til å forberede seg. Skjær ned på antall møter uten en tydelig agenda.

Vær bevisst: Hvem prater mye? Hvem kommer ikke til orde. Ikke vær redd for å stille spørsmål direkte til de stillfarende. Ofte holder det med å gi noen ordet for at de skal ta det.

Kilde: Chef.se/ Harvard Business Review

Powered by Labrador CMS