Europa

Ja- og nei til EU-kampanjene er i full gang. Her fra Liverpool Street i London.

Tro det eller ei: «Brexit»-kampanjene startet først i dag - dette er reglementet

Store penger settes på spill.

Publisert Sist oppdatert

De som har fulgt britenes kamp om hvorvidt Storbritannia fortsatt skal være en del av EU vil si kampanjene for og mot medlemskap har pågått i månedsvis. Offisielt startet de først i dag.

Det er kun 10 uker til britene skal bestemme seg for om landet fortsatt skal være en del av den europeiske unionen. Meningsmålinger viser dødt løp mellom de to partene, og en stor andel briter som ikke har bestemt seg.

De siste ukene har "ja-til-EU"-siden fått massiv støtte fra store aktører i næringslivet. Fra i dag trer regler vedrørende finansiering av kampanjer og internt samarbeid i kraft. Leder for finansiering og jus i valgkommisjonen, Bob Posner, forteller til nyhetsbyrået AP at fredag 15. april er en av de viktigste datoene knyttet til folkeavstemningen:

– Det er avgjørende at alle som bidrar, eller vurderer å bidra, til kampanjene er klar over reglene, og at de følger dem. Vi har allerede jobbet med begge parter for å sikre at de kjenner reglementet.

Reglene inkluderer følgende:

  • Enhver enkeltperson eller organisasjon som bruker mer enn £10,000 (omtrent 115.000 norske kroner) på kampanjer må registrere seg i Valgkommisjonen.
  • Forbruksgrensen for en registrert kampanjedeltaker er £700,000 (drøye 8 millioner norske kroner)
  • Forbruksgrensen for en kampanjeleder er £7 millioner (80 millioner norske kroner)
  • Forbruksgrensen for politiske partier er en plass mellom £700,000 og £7 millioner, avhengig av deres størrelse ved forrige Stortingsvalg

Det kan ligge an til kamp om pengebruk internt i partiene siden meningene er splittet om EU-medlemskap, særlig i det konservative partiet.

Powered by Labrador CMS