Ledelse

Utbrent av å kjede seg

Man kan bli utbrent av å ha for mye å gjøre. Det samme kan skje hvis man har for lite å gjøre.

Publisert Sist oppdatert

Medarbeidere kan bli like syke av mangel på utfordringer som av stress. Det hevder Ann C. Schødt, forfatter, foredragsholder og endringskonsulent i Potentialefabrikken, i et innlegg hos lederweb.dk.

Mens utbrenthet på grunn av for mange oppgaver er mye omtalt, er det sjelden vi leser om det motsatte. På engelsk har imidlertid tilstanden fått et eget begrep: boreout (til forskjell fra burnout), og Dr. Sandi Mann, psykolog underviser ved University of Central Lancashire, har uttalt til BBC at hun mener at kjedsomhet på jobben er et økende problem og en vesentlig kilde til stress for mange mennesker. Hun viser til at det å kjede seg kan føre til både stress og depresjon.

Skammet seg

I The Guardian kan vi lese historien om franskmannen Frédéric Desnard som saksøkte arbeidsgiveren sin fordi han mente at lederjobben hans var så kjedelig at han ble utmattet og deprimert av det. Desnard skal ha uttalt at det var som å være utbrent, bare mindre interessant. Han har fortalt fransk presse at han ble bedt om løse oppgaver som ikke hadde noe med jobben hans å gjøre, og at han ble fratatt oppgaver som opprinnelig var hans ansvar. «Jeg skammet meg over å bli betalt for å ikke gjøre noe som helst», har Desnard forklart.

Arbeidsgiveren hevdet på sin side at Desnard ikke meldte fra om at han kjedet seg på jobben, og i desember 2015 ble Desnard dømt til å betale en oppreisning til sin tidligere arbeidsgiver på grunn av ærekrenkelser.

– Dyrt og dumt

Uavhengig av det som måtte være av rettssaker på området; i innlegget sitt hos lederweb.dk fastslår Ann C. Schødt det opplagte: Det er dumt og dyrt å ha en medarbeider gående som får så lite utfordringer at han blir syk av det. Hun gjør også oppmerksom på at det kan være vanskelig for ledere å oppdage det som skjer ettersom medarbeidere kan forsøke å skjule problemet.

Medarbeidere kan eksempelvis late som de har det travelt i hverdagen, for å skjule hvordan det egentlig står til. De kan også begynne å «melde seg ut» sosialt.

3 kjennetegn

Det er, som så ofte ellers, konsulenter som har satt navn på fenomenet. Schødt viser til Philippe Rothlin og Peter Werder, som i 2007 skrev boken «Boreout! Overcoming workplace demotivation», og lister opp følgende kjennetegn:

  • Mangel på utfordringer
    Medarbeideren opplever at han kan mye mer enn han får brukt på jobben.
  • Mangel på motivasjon
    Medarbeideren har vanskelig for å se noen mening i jobben han gjør og mister engasjementet.
  • Kjedsomhet
    Medarbeideren vet ikke hva han skal ta seg til. Han har for god tid, og for få spennende oppgaver.

Powered by Labrador CMS