Arbeidsliv

Å være den som alltid roter – og aldri rydder - gjør etter hvert kollegene – og sjefen - sure.

Uvaner du må passe deg for: Det som irriterer sjefen mest

Noen situasjoner er opplagte, mens andre er vanskeligere å se seg selv i: Her er (u)vanene som kan drive sjefen din – og kollegaene dine – til vanvidd.

Publisert Sist oppdatert

Å irritere sin kolleger, er en ting. Men dersom dine (u)vaner også er i ferd med å drive sjefen til vanvidd, bør du stoppe opp og ta en personlig gjennomgang av dine vaner, før du risikerer å miste både jobb og anseelse. Bussiness Insider har listet opp en rekke vaner som bør justeres, dersom du lar dem dominere arbeidsdagen:

Komme for sent på jobb

Klassikeren. Dersom du nesten alltid er for sen på jobb, vil sjefen legge merke til det – og irritere seg stadig mer.

Komme ti minutter etter møte-start

Det samme her – folk – og sjefer – irriterer seg over den som alltid kommer for sent til møter. Du kaster bort andres tid.

Møteplager/ikkedeltaker

Dersom du til stadighet snakker i munnen på de andre, og da om ting som ikke har med saken å gjøre, er du irriterende. Det samme stempelet risikerer du dersom du gjør omvendt, og er mer opptatt av mobiltelefonen eller avisen under møtet – du viser null interesse.

Alltid negativ

Er du du den som alltid er negativ? Den som sier «Det der blir vanskelig», «Det får vi ikke til» og Dette klarer ikke jeg». Når konstruktiv kritikk og sunn skepsis går over i automatisert klagesang, mister du raskt posisjon som en man ser på som en ressurs.

Å være den største rotekoppen

Litt distre kan være sjarmerende. Den som roter mest rundt seg og aldri rydder opp, er bare irriterende. Når kjøkkenet, toalettet, møterommet eller kontorlandskapet ser ut som en møkkahaug hver gang du har vært der, så bør du skjerpe deg. Husk at noen andre da må gjøre ryddejobben. Det er særs lite populært i lengden.

Alltid på Facebook

Dersom du alltid «sitter på Facebook» hver gang sjefen går forbi eller stikker innom, ber du om bråk. Og dersom du i tillegg bruker sosiale medier til å klage på jobben , sjefen eller kolleger, så risikerer du snart å bli innkalt på teppet.

Dårlig hygiene og rufsete påkledning

Du trenger nødvendigvis ikke komme i drakt/dress på jobb, men noenlunde rene klær og næyral kroppslukt er nok å foretrekke ved de fleste arbeidsplasser. Fremstår du som en boms, så viser du dine omgivelser at du ikke bryr deg noe særlig.

Er stadig «syk» fredag eller mandag

Å «ta en sykedag» uten at du faktisk er syk, kan slå grusomt tilbake. Det legges merke til dersom du stadig er syk – særlig på en fredag eller en mandag. De fleste sjefer respekterer at både influensa og syke barn, men de er vare på folk som til stadighet blir syke i en enkelt dag.

Foredrar om egen skilsmisse

Arbeidsgivere skal ha empati nok til å bistå medarbeidere i personlige kriser. Men dersom du bruker hele arbeidsdager på å fortelle alle om hvor kjip og urimelig ex-en din er, så kan du raskt overdrive tålmodigheten til både kolleger og sjefer. Når det oppstår problemer på jobb, så forventes det at du bidrar til å løse dem. Klarer du ikke håndtere dine personlige problemer, så kan du bli oppfattet som en som ikke takler utfordringer.

Private samtaler dagen lang

Er du den som alltid har en rørlegger eller en fotballtrener du må snakke med i arbeidstida? Eller enda verre, en som skravler med venninner eller kompiser dagen lang? Det er irriterende det. Da viser du alle at du har viktigere ting å gjøre enn å jobbe her…

Klikkdanneren

Pass deg for å kun «henge med dine egne» på jobb. Og dersom du i tillegg er uvennelig mot de du ikke har en personlig greie med, så kan du bli et problem. AT kolleger blir venner, er bra. Men klikkdannelser i et arbeidsmiljø som opposisjon mot resten av staben, blir fort et problem. Er du en typisk klikkdanner, blir du da gjerne adressen for problemene.

Røyking

Ja, røykeren er blitt en pariakaste. Stadig flere bedrifter ser med svært strenge øyne på røyking og sigarett-lukt. Dersom du til stadighet må ut for «en blås» risikerer du ved enkelte arbeidsplasser å bli en torn i øyet på sjefen.

Powered by Labrador CMS