petter stordalen

Bildemontasje. Barnehageløftet forandret og forbedret samtlige norske barnefamiliers liv, skriver Petter Stordalen.

Hva er en god forretningsidé?

I sommer lanserte vi en ny runde av Strawberry-millionen, en konkurranse der jeg gir en million kroner til den beste forretningsideen. Siden har jeg fått flere hundre mailer, sms'er, kommentarer i sosiale medier med samme spørsmål: Hva er en god forretningsidé? Jeg lover at jeg skal svare. Men først en liten snartur innom valget, skriver Petter A. Stordalen.

Publisert Sist oppdatert

SYNSPUNKT

Trygve Bratteli formulerte i sin tid selve kjernen i politikken: «Å forstå tiden man lever i, og gi svar som folk tror på».

Svarene som partiene formulerer er også deres visjon. En vanlig kritikk i dag er at politikere mangler klare visjoner. Slagord er det flust av.

Men med visjon tenker vi gjerne på et samlende prosjekt, som folk ønsker seg og vil stemme for.

Enten er de ikke visjonene tilstede i dag, eller så er de vanskelige å få øye på. Men noen gode eksempler finnes.

Barnehageløftet forandret og forbedret samtlige norske barnefamiliers liv.

Garantien om kort helsekø har gitt sterkt redusert ventetid for behandling. Yrkesfagløftet har redusert frafallet i skolen og hindret sårbare grupper fra å bli støtt ut før arbeidslivet engang har startet.

Når slike prosjekter lykkes er det politikk på sitt aller beste

Uavhengig av hvilket parti som står bak, så er dette prisverdige og viktige fyrtårnprosjekter, som gjør en forskjell for folks hverdag og opplevd velferd. Når slike prosjekter lykkes er det politikk på sitt aller beste.

Hva har politikk og gode forretningsideer til felles? Svaret er ganske mye. Det er ikke så stor forskjell på å selge et produkt og det å selge en politikk. Det handler ikke om smarte formuleringer, retorisk eleganse og gode kreative reklamebudskap som kan gå viralt. Glem det! Alt det kan være viktig, men er fullstendig uvesentlig om det ikke finnes et innhold bak som folk tror på.

Akkurat som politikere, må ledere og entreprenører forstå den tida de lever i og gi svar som folk tror på. Vi må forstå hvilke utfordringer folk har og finne løsninger som gjør en forskjell. Løser vi ingen problemer, har vi mest sannsynlig heller intet marked for det vi vil selge. Gode forretningsideer gjør livene våre bedre og morsommere. Dagligvarer på nett er et av mange eksempler som har gjort hverdagen enklere for tusenvis av barnefamilier hver eneste dag. Fjorårets Strawberry-vinner, Tibber, har gjort det lett for vanlige folk å kjøpe og styre hjemmets energibruk på en bærekraftig og mer lønnsom måte. Nettbankens inntog i folks pc’er, pads og telefoner, har gjort livet lettere for de aller fleste. Bysykler har gjort det enklere for de uten bil å komme seg rundt. Billettløs reise på buss, tog og fly, Spotify, Finn.no, Vipps – er det noen i dag som kan tenke seg å gå tilbake?

Akkurat som i politikken, så går ikke alt like bra. Noen ganger går det faktisk fullstendig på trynet

Nei. For nå kan vi heller bruke tid på det som er viktigere for oss enn å stå i en kø et sted.

Men akkurat som i politikken, så går ikke alt like bra. Noen ganger går det faktisk fullstendig på trynet. Bedrifter går konkurs. Måneprosjekter kræsjlander. Men det må også være lov, uten at noen hånes eller henges. Det er prisen å betale for klare visjoner.

Heller politikere og bedriftsledere med et fyrtårnprosjekt i hånda enn ti på taket!

Spissformulerte og hardtslående budskap og kampanjer vinner verken valg eller kunder. Det handler mest av alt om å skape oppmerksomhet. Men har du først fått oppmerksomheten – altså, når noen faktisk stopper opp og velger å bruke noen sekunder av sin dyrebare tid på deg og akkurat det du har å melde i en jungel av konkurrerende budskap – så misbruk for all del ikke den tilliten med innholdsløst tomprat. Det vi vil høre om er ideer som betyr noe, som kan bidra til å forbedre våre liv og opplevd velferd. Kaster du bort tida vår én gang, blir du kanskje tilgitt. Men ikke andre, tredje eller fjerde gang.

En god forretningsidé er den som bidrar til positive forandringer for folk, som forstår tida vi lever i og som gir svar vi kan tro på og investere i.

Akkurat som i politikken.

11. september går fristen ut for våre politikere. 15. september går fristen ut for alle gründerspirer som søker om støtte fra Strawberry. Måtte de beste idéene vinne.

Les mer om Strawberry-millionen her.

Synspunkt

Skriv til DP Synspunkt


Del dine meninger med ledere og andre ressurspersoner i arbeids- og samfunnsliv? Skriv til DP SYNSPUNKT.

Les alle synspunkt her.


Powered by Labrador CMS