Gründere

Pizzeriaenes bestevenner

Folk slutter ikke å kjøpe pizza, og pizzaesken kastes i hvert fall ikke før pizzaen er spist opp. De to unge svenske gründerne Anton Nygren og Simon Nyström visste å utnytte dette.

Publisert Sist oppdatert

Gründerne av det nystartede aksjeselskapet Twizzly valgte seg ut pizzaesken som markedsføringskanal. Nå har den tidligere ungdomsbedriften bygget seg opp et marked fra Luleå i nord og Malmö i sør, skriver magasinet entreprenör.

– Vi var leie av oseanet av massereklamen som finnes i dag, og ville skape en annonseplass som forbrukeren faktisk legger merke til, og ikke bare ser forbi, i jungelen all annonsering, sier gründerne til magasinet.

Ved å se vekk fra den tradisjonelle markedsføringen, har de også fått kundene på kroken. Gründerne mener dette skjer fordi reklameplassen er kostnadseffektiv. Gjennom et stort restaurantnettverk kan de spre reklamen i spesifikke områder: De kan distribuere kartonger i områder der det bor mange studenter eller barnefamilier, eksemplifiserer de.

Den tidligere ungdomsbedriften ble til et aksjeselskap for et halvt år siden. Gjennom arbeidet med bedriften på skolen bygget gründerne opp en kundebase med både annonsører og pizzeriaer.

– Vi jobber i dag med ytterligere ekspansjon og et nasjonalt konsept. Vi har skalert opp, og dekker hele landet, med et nettverk på 350 pizzeriaer, sier de til entreprenör.

Annonsørene betaler for reklameplass på pizzakartongene, mens pizzeriaene kjøper kartongene til redusert pris. Opplaget ligger på mellom 100 og 150.000 kartonger, avhengig av kampanjens størrelse.

Nygren og Nyström peker på tre grunner til at de har lykkes med gründerprosjektet: Nærhet til kunden, Langsiktighet og Målbevissthet.

Powered by Labrador CMS