Estetisk lederskap

Publisert: 11. april 2018 kl 07.51
Oppdatert: 11. april 2018 kl 10.34

Skrevet av Leif-Runar Forsth, Jørn Bue Olsen, Geir Lahnstein og Roald Nomme. Alle er tilknyttet Akademiet for Lederskapsfilosofi (ALF). 

SYNSPUNKT: Estetikk innbefatter her hele vår sansede verden og vår opplevelse av denne. Estetikken handler også om hvordan vi analyserer eller tenker omkring våre sanseinntrykk.

Ofte brukes ordet estetisk synonymt med noe som er vakkert. Vi bruker estetiske ord også om handlinger og hendelser der det går utover det rent sansede. Vi kan omtale en handling som et menneske gjør mot et annet, som stygg, vakker eller fin. Allerede ledelsesforskeren Barnard mente i 1938 at ledelse var «aesthetic rather than logical» og at ledelse best ble beskrevet med begreper som «feeling, judgement and sense».

Og det logiske…

Pineiro (2007) studerte en internettdiskusjon fra 2001 mellom programmerere med tittelen «Software Aesthetic». Programmererne var opprørte over å måtte skrive «stygge» programmer – de ville skrive «vakre». Ordene «stygge» og «vakre» går her på selve programmeringskoden og ikke på det funksjonelle resultatet. For å kunne se og oppleve den estetiske siden ved et dataprogram, kreves trening og dyp forståelse av programmering.

Fundamentalt i denne studien er utviskingen av skillet mellom det estetiske og det rasjonelt logiske. Artikkelen indikerer: I hjertet av logikken ligger det estetiske. Det logiske resonnement bidrar til avklaring og forståelse. Det estetiske gjør at vi liker eller misliker noe. Våre valg er derfor i stor grad basert på en estetisk vurdering, også når vi tror at de er rent logiske. Selv om beslutninger skal tas på logiske systematiske måter, lar vi oss ikke nødvendigvis overbevise av logikk.

Organisasjoners estetikk

Saken fortsetter under annonsen

Et viktig tiltak for en leder er å gjøre organisasjonen mer estetisk tiltalende. Vi ser, hører, lukter, smaker og føler med vår kropp og våre sanser. De påvirker arbeidsmiljøet, trivselen, motivasjonen og arbeidsinnsatsen.

Det estiske som kommer til uttrykk i en organisasjon, kan oppleves og tolkes på forskjellige måter. Strati (2000) gir et eksempel: Forestill deg at du kommer inn i en fabrikk. Et estetisk signal som en enkel lukt, kan gi forskjellige opplevelser. Gir lukten en hyggelig nostalgisk opplevelse for pensjonister på besøk? Lukten av diesel kan være herlig for en mekaniker, men negativ for en kunde.

«Drittjobb» eller skjønnhet?

En leder kommer ikke unna det estetiske enten hun vil det eller ikke, om hun er det bevisst eller ikke. Hansen m.fl. (2007) konkluderer at lederskapet må fokusere også på sansemessige opplevelser og de reaksjoner disse skaper. Det er av betydning både for utførelsen og opplevelsen av lederskapet.

Estetisk godt lederskap kan identifiseres ved å vurdere de skjønnhetsopplevelser som inngår i samhandlingen mellom leder og medarbeidere. Eksempel: Hvordan lederen snakker, ter seg og kler seg. En leders språkbruk og tonefall oppleves estetisk behagelig eller ubehagelig.

En leders språkbruk og tonefall oppleves estetisk behagelig eller ubehagelig

Også i utførelsen av konkrete arbeidsoppgaver, vurderes opplevelsen estetisk (jfr. «drittjobber»). Det kan være måten vi beveger oss på, måten vi snakker på og alt annet som kan ha estetisk kvalitet. Forholdet mellom mennesker kan også oppleves som harmonisk, uharmonisk, vakkert eller stygt. Dangmei (2017) har gjennomgått mye litteratur om estetisk lederskap og konkludert at estetisk godt lederskap gir mer harmoniske forhold mellom ledere og medarbeidere.

Saken fortsetter under annonsen

En «indre skjønnhet» er ikke alltid lett å definere. Det vakreste i livet kan være vennskap, omtanke, hengivenhet og kjærlighet. Nordvik (1982) mener at kjærlighet er det viktigste i lederskap: til arbeidet, arbeidsoppgavene, resultatene og til mennesker.

Konklusjonen fra neurovitenskapen om estetikk, er at forskjellige former for estetisk opplevelse, aktiverer forskjellige deler av hjernen. Det er derfor ikke et spesielt estetisk senter i hjernen. Men det er de samme sentrene som aktiveres enten behaget, nytelsen eller gleden kommer fra mat, sex eller estetiske opplevelser. Et viktig resultat av hjerneforskningen, er at vi kan lære hva som behager oss og ikke. Mye kan knyttes til hjernens belønningssystem. Vi kan trene på estetiske betingede reaksjoner.

Lederen: «Lukten» av noe godt eller noe råttent?

En viktig konklusjon er at mennesker kan ha sterke estetiske reaksjoner på opplevelser vi i utgangspunktet ikke ville betraktet som estetiske. Ta en opplevd urettferdig leder: Da hjernen kobler sterke estetiske opplevelser, kan det bety at denne lederen kan bli koblet til en like negativ estetisk reaksjon som lukten eller smaken av råtten mat eller sur melk!

Trøsten får være at lederen også kan oppleves på tilsvarende måte som gode lukter eller smaker...

(Innlegget er en kortversjon av en større fagartikkel).

Synspunkt
søn 20.02.2022 23:47

Skriv til DP Synspunkt


Del dine meninger med ledere og andre ressurspersoner i arbeids- og samfunnsliv? Skriv til DP SYNSPUNKT.

Les alle synspunkt her.