Annonse
Julebord og fredagspils er oftest hyggelig. Men engasjerte kolleger kan fort «snakke over seg». Foto: Monkey Business Images | Dreamstime.com.
Kommentar

Ikke alle samtaler egner seg i det offentlige rom

Særlig i disse julebordstider når man samles i lystig lag, kan det være lurt å være bevisst på hva som er greit å snakke om i det offentlige rom og hvilke temaer som bør avgrenses til møterommet.

Mange, meg selv inkludert, er kjent med det boblende engasjementet og ytringslysten som kan oppstå i såkalt lykkepromille. Folk åpner seg ofte mer, og deler i den opplevde atmosfæren av kreativitet og forsterket samhold kanskje også tanker og meninger som ellers holdes tilbake.

Og, sammen med kolleger er sannsynligheten stor for at det snakkes jobb.

Du verden så fristende det kan være å få tilgang til hva den ellers så tause, men intelligente, kollegaen egentlig mener om omorganiseringen, fusjonsplanene, klienten/brukeren eller kunden.

For ikke å snakke om vår felles kollega, eller sjefen!

Du verden så fristende det kan være å få tilgang til hva den ellers så tause, men intelligente, kollegaen egentlig mener

Jeg våger å påstå at mange ledere og medarbeidere med fordel kan bli mer bevisste på hvilket etterlatt inntrykk de gir når de møtes til fredagspilsen, har julebordet på en restaurant i byen eller internseminaret på høyfjellshotellet.

Velger virksomheten å ta julebordet på en restaurant som er åpen for andre gjester, så bør man være ekstra påpasselig med hva man sier og gjør. Da er det viktig å være bevisst på hvem andre enn oss selv som kan se og høre oss. Fortsetter samtalene om sensitive temaer blant dem som røyker når de er ute, tett på andre gjester? Hvor bevisste er vi, også på stemmenivå i musikkpauser?

Det er mye hygge med å treffe kolleger i uformelle settinger, hvor gjerne alkohol hører med. Og julebord er en flott anledning for ledelsen til å vise at den setter pris på sine medarbeidere og den innsatsen de gjør.

Da må vi også være bevisst på at alkohol påvirker blant annet dømmekraft og reaksjonsevne. Vi blir mindre kritiske til det vi sier og gjør, og hemningene blir færre.

En medarbeider kom nylig på jobben og fortalte om en kjent virksomhet som hadde hatt julebord på nabobordet i restauranten der han og en venn skulle tilbringe en hyggelig kveld. Han oppsummerte: «Jeg synes det er veldig koselig at kolleger går ut og morer seg sammen. Men det er ikke alle tema som egner seg for offentligheten. For her fikk vi mye informasjon som ikke akkurat bygger omdømme».

Han viste til utsagn om kundeforhold, om utseendet til kolleger og om dårlig møteledelse fra personalsjefen.

Dette var ikke bedriftssensitiv informasjon, men vi vet jo at hvor lang tid det tar å bygge et godt omdømme, og hvor raskt det rives ned.

For at ikke også virksomheten skal ende med bakrus i kjølvannet av julebordet, er dette noen råd med på veien for å unngå tap av omdømme:

●Utarbeid policy for hva som er greit og ikke greit i jobbrelaterte situasjoner hvor det drikkes alkohol.

●Sørg for at reglene er kjent i organisasjonen. Det reduserer faren for å skape et dårlig etterlatt inntrykk.

●Vit hva du som leder gjør når noen trår over grensa. Trygge ledere tar tak når en ansatt trår over grensa for hva som er greit. Som leder har du ansvar for å ivareta arbeidsplassens omdømme, sikkerhet og arbeidsmiljø.
 

Elisabeth Ege er direktør ved Akan kompetansesenter.

Synspunkt

Skriv til DP Synspunkt


Del dine meninger med ledere og andre ressurspersoner i arbeids- og samfunnsliv? Skriv til DP SYNSPUNKT.

Les alle synspunkt her.


Prøv DP

Klikk her for å prøve Dagens Perspektiv.


Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Annonse

Synspunkt

Skriv til DP Synspunkt


Del dine meninger med ledere og andre ressurspersoner i arbeids- og samfunnsliv? Skriv til DP SYNSPUNKT.

Les alle synspunkt her.


Prøv DP

Klikk her for å prøve Dagens Perspektiv.


Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Annonse