Arbeidsliv

I 2018-19 har jenter typisk fire dager og 10 timer fravær.

Jenter har mer fravær enn gutter på videregående

I snitt hadde jentene fire dager og 10 timer fravær, mens guttene hadde tre dager og 11 timer fravær.

Publisert Sist oppdatert

Det er generelt sett små forskjeller mellom fraværet til jenter og gutter. Det viser tall fra Utdanningsdirektoratet.

I 2018-19 har jenter typisk fire dager og 10 timer fravær. Dette er samme nivå som i fjor. Gutter har tre dager og 11 timer fravær, en økning på 1 time fra i fjor.

På Vg1 har både guttene og jentene 3 dager og 8 timer fravær. På Vg3 er det litt større forskjeller i timefraværet.

Gutter har typisk 17 timer fravær i Vg3, en økning på to timer fra i fjor. Jentene har typisk 13 timer fravær, som også er en økning på to timer fra i fjor. Dagsfraværet er likt mellom jenter og gutter på Vg3 på 3 dager.

Timefraværet opp

Timefraværet har gått også opp på studieforberedende utdanningsprogram med en time, mens det på yrkesfaglig er uendret.

Tre år etter fraværsgrensen ble innført ser vi at dagsfraværet i videregående holder seg stabilt med fjorårets nivå, men med en liten økning i timefraværet fra 10 til 11 timer.

– Fraværet er fortsatt mye lavere enn før fraværsgrensen ble innført, og det har blitt lettere for skolen å fange opp elever som er mye borte. Regjeringen har satt i gang flere tiltak for å følge opp elevene bedre gjennom hele utdanningsløpet, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) i en pressemelding.

Tettere oppfølging

Dagsfraværet har ikke endret seg fra i fjor til i år, verken på studieforberedende eller yrkesfaglige utdanningsprogram.

Det er fortsatt 3 dager, noe som tilsvarer en nedgang på 40 prosent i forhold til nivået før fraværsgrensen ble innført.

Timefraværet har derimot gått opp på studieforberedende utdanningsprogram med en time, mens det på yrkesfaglig utdanningsprogram er uendret.

Skoleåret 2018-19 hadde elever på studieforberedende utdanningsprogram 3 dager og 12 timer fravær målt i median. Elever som går yrkesfaglige utdanningsprogram hadde 3 dager og 8 timer fravær.

– Vi ser at fraværsgrensen virker, og at den motiverer elevene til å være mer tilstede på skolen. Samtidig er det ikke slik at fraværsgrensen i seg selv fjerner årsakene til at noen elever er mye borte. En av regjeringens viktigste satsinger fremover er derfor å følge opp de elevene som står i faresonen for å få høyt fravær og droppe ut av skolen. Disse elevene må følges opp tett av skolen og hjelpeapparatet, sier Sanner.

Store fylkesforskjeller i timefravær

Dagsfraværet har ikke endret seg fra i fjor til i år, verken på studieforberedende eller yrkesfag.

Timefraværet har gått opp med én time på studieforberedende utdanningsprogram, mens det på yrkesfag er uendret. Timefraværet har kun gått opp på Vg3, sammenlignet med i fjor.

Det er store fylkesforskjeller i timesfravær. Akershus, Oslo, Vest-Agder og Vestfold ligger over medianen, mens resten ligger under.

– Vi vil følge med på om forskjellene mellom fylkene øker. Jeg vil også understreke at skolen har et ansvar for å følge opp elever som nærmer seg 10 prosentgrensen. De elevene som trenger det må få en tett oppfølging, slik at de unngår å komme over grensen, sier Sanner.

Fakta om fravær i videregående opplæring

  • Fraværsstatistikken viser hvor mye fravær elevene vil få oppført på vitnemålet etter hvert skoleår.

  • Elevene som går ut av tredjeklasse på videregående i 2018-19, er de første som har hatt fraværsgrense alle tre årene.

  • Medianfraværet til elever i videregående er, som forrige skoleår, 3 dager. Gjennomsnittet er over dobbelt så høyt (6,2 dager), noe som viser at det er noen elever med veldig høyt fravær, mens de fleste har betraktelig lavere fravær enn før.

  • Årsaken til at man bruker median er at det er mindre sårbart for ekstremverdier. Medianen påvirkes ikke like mye som gjennomsnittet av at noen veldig få elever har veldig høyt fravær. Medianen gir et riktigere bilde enn gjennomsnittet av hvor mye fravær det er vanlig for elever å ha.

  • Elevene med høyest dagsfravær har 25 prosent lavere dagsfravær skoleåret 2018-19 enn før fraværsgrensen ble innført for tre år siden.

  • Statistikken "Elever uten vurderingsgrunnlag" viser hvor stor andel av elevene som ikke får karakter fordi de har overskredet fraværsgrensen eller mangler vurderingsgrunnlag i ett eller flere fag. Skolen fører da IV (ikke vurdert) i stedet for standpunktkarakterer.

Powered by Labrador CMS