Annonse
Spill til bruk i en digitalisert lederutvikling, gjør lederkursene både morsommere og billigere. Foto: Dmitry Ersler | Dreamstime.com
Synspunkt

Også leder­utvikling må digitaliseres!

Det brukes mye penger på lederutvikling. En forskningsrapport publisert av Research and Markets spår 15 prosent årlig økning frem mot 2022. Kritikken om at lederutvikling gir lite avkastning er nå tilbakevist – blant annet i en omfattende analyse i Journal of Applied Psychology fra 2017. Nye skreddersydde programmer treffer bedre enn generiske eksterne kurs. Men metodene har ikke utviklet seg nevneverdig. Lederutviklingsfeltet er modent for endring og utvikling.

Læringsspill døgnet rundt

Spillbasert læring er på full fart inn i arbeidslivet. Alle som jobber på den nye terminalen på Oslo Lufthavn Gardemoen kunne bygget ut og inn før den åpnet. De hadde lært alt i en simulert spillverden der de fikk poeng for å hjelpe reisende med alle mulige problemer.

Vi er inne i en tidlig fase der virksomheter prøver ut enkelte spill. Responsen er overveldende positiv. Forskningen viser lovende læringseffekter. Spillene er så morsomme at den tyngste bruken foregår mellom klokken 20.00 og 22.00. Poeng, bonuser, animasjoner, lydeffekter og konkurranse med kolleger, i et fordomsfritt miljø, motiverer til repetisjon som gjør at læringen sitter.

Richard Taylor

For at spill skal ha god effekt i lederutviklingsprogram bør virksomheter bruke en portefølje av spill og andre digitale elementer. Vi jobber med et case med et flerårig utviklingsprogram for flere hundre ledere. Det inkluderer tre spill, en coaching-bott og en styringsportal der deltageren styrer hele sitt program med oppgaver, 360-evalueringer, ledersamtaler osv.  

Spillene handler om de ledertemaer som er viktigst for virksomheten: strategi, mål, resultater, og kommunikasjon.

Spillerne får spørsmål i virkelighetsnære simuleringer, på samme måte som en pilot lærer å fly i simulator.

Bot erstatter coach

Coachbot’en erstatter langt på vei den menneskelige coachen, som er en av de største kostnadene i lederutviklingsprogrammet. I kombinasjon med styringsportalen, driver coachbot’en læringen fremover. Bot’en legger oppgaver til handlingslister ut fra deltakernes svar, og oversender maler per epost.

Anne Lise Waal

Bot’en påvirker lederen på mange måter. Siden den er digital, stimulerer den refleksjon på riktig tidspunkt, når det passer deltageren. Læringsaktiviteter predefineres og presenteres på en ny og spennende måte. Med en menneskelig coach er verdien gjerne avhengig av kvaliteten i relasjonen. Bot’en gir ytterst rasjonelle råd, som er lettere å ta til seg og fremmer læring.

Mer moro, mindre kostnader

Det digitale erstatter ikke det menneskelige elementet – forelesninger, læringsgrupper, case osv. Det beriker ‘blended learning’ – miksen av læringsmetoder. Samtidig effektiviseres programmet så kostnadene kan reduseres med rundt 20 prosent. 55 prosent av besparelsen stammer fra færre konsulenttimer og 45 prosent fra redusert tidsbruk, reise- og oppholdskostnader.

Kombinert med økt læringseffekt og mer moro er grunnlaget nå lagt for digitalisering også av lederutvikling. 

Richard Taylor er organisasjonspsykolog og partner i Scandinavian Leadership Consulting. Anne Lise Waal er tekno-entreprenør og CEO/CTO i Attensi.

 

Annonse
Annonse