Entreprenør

Jamie Siminoff, konsernsjef og grunnlegger av sikkerhetsselskapet Ring, deltok i 2013 i den amerikanske TV-serien 'Shark Tank', som gir entreprenører mulighet til å pitche sine ideer til et team av «haier» i virksomheter som kan velge om de skal investere eller ikke i deltakerens ide.

Slik lærte entreprenøren å bygge et vellykket selskap

Et umulig oppdrag? Skriver Jamie Siminoff.

Publisert Sist oppdatert

SYNSPUNKT: Jamie Siminoff skulle lære entreprenørskap på TV. Det gikk dårlig. Men Siminoff ga ikke opp.

Jamie Siminoff, konsernsjef og grunnlegger av sikkerhetsselskapet Ring, deltok i 2013 i den amerikanske TV-serien 'Shark Tank', som gir entreprenører mulighet til å pitche sine ideer til et team av «haier» i virksomheter som kan velge om de skal investere eller ikke i deltakerens ide.

Jamie deltok i programmet med et Wi-Fi-tilkoblet videosamtaleprodukt som gjorde det mulig for ham å se, høre og snakke med alle som måtte stå utenfor døren- via smarttelefonen.

Til tross for store forhåpninger ble Jamie avvist av investorene og måtte forlate programmet tomhendt. Fem år senere ble Ring kjøpt opp av Amazon.

Jamie forteller her hvordan hans ide ble en kjempesuksess, til tross for at han startet reisen med et avslag.

Leksjon 1: Ikke gi opp, fortsett å gå

Da jeg grunnla Ring, hadde jeg skrevet ned 300 ideer. Min plan var å gå til garasjen, ansette noen mennesker, begynne å bygge og se hva som fungerer best. Jeg håpet at en av ideene skulle sette fart på selskapet. Det morsomme er at ringeklokken ikke var en av de 300 ideene.

Det som skjedde var at jeg ikke kunne høre ringeklokken fra garasjen, så jeg bygget en Wi-Fi-tilkoblet videoklokke som jeg kunne svare fra telefonen min. Det var ingen produkter på markedet som kunne løse min utfordring. Da vi hadde hatt ringeklokken en stund sa min kone at ringeklokken ga henne en følelse av sikkerhet; spesielt når hun var alene. Jeg oppdaget dermed at dette var mer enn bare en ide for mitt eget hjem. I 2012 ble dermed ideen «Doorbot», forløperen til Ring, født.

Store ­endringer skjer bare når folk tenker ­annerledes

Historiens moral er: Hold på motet og skriv ned alle dine ideer. Hvis du føler at du ikke får til noe, fortsett å gå tilbake til garasjen, på loftet eller hvor du jobber, og fortsett å jobbe med det du tror på.

Leksjon 2: Fokus

Så er du på rett spor med produktet eller tjenesten din. Nå er det viktig å videreutvikle kjerneideen. Tross alt vil du ikke forandre forbrukeradferd, men finne en løsning på en utfordring. Ikke kast bort tid og penger for å utvide produktet ditt med funksjoner som ikke passer til produktets primære oppdrag. Hver funksjon må bidra til sluttresultatet og hjelpe kunden med å løse sin utfordring.

Leksjon 3: Vær forsiktig med ny teknologi

Nye teknologier kan virke spennende og lovende, og fremfor alt veldig innbydende for entreprenører. Men ny teknologi kan også gjøre deg blind. Mange bedrifter har mislykkes fordi de har kastet seg for fort over teknologi som ble en flopp. Husk: kunder er kun ute etter en løsning på sitt problem. Hvis den spennende nye teknologien ikke virker eller blir overflødig, velger kunden et annet produkt.

Leksjon 4: Bygg et solid lag rundt deg selv

Begynner bedriften å vokse? Tenk på hvor du trenger ressurser. For å sikre at produktene dine skiller seg ut, må du noen ganger gjøre ukonvensjonelle valg. For å gjøre det, trenger du folk som tenker annerledes enn alle andre. De selskapene som virkelig skiller seg ut, har et team av «ikke-lineære» mennesker som ikke er redde for å tenke utenfor boksen. Når du har de riktige menneskene, handler det om å gi dem den friheten de trenger for å sikre rask vekst og hjelpe deg med å nå det neste nivået.

Leksjon 5: Utnytt hver feil så godt som mulig

Kanskje den viktigste leksjonen er at: Så lenge du har en visjon, er det greit å gjøre feil. Ingen erfaring er forgjeves. Etter at jeg ble avvist på «Shark Tank», fortsatte jeg videre, og til slutt betalte innsatsen seg. Tro på dine ideer og ha mot til å gå dine egne veier. Sann innovasjon kommer fra ikke-konvensjonell tenkning.

Hvis du vil oppnå noe virkelig stort, må du tåle utfordringer på veien. Store endringer skjer bare når folk tenker annerledes.

Jamie Siminoff er grunnleggeren hjemmesikkerhetsselskapet Ring, som i dag eies av Amazon. Ring-systemet dreier seg om at du gjennom smarttelefonen kan overvåke områdene rundt din egen bolig og snakke med folk som ringer på døren.

Powered by Labrador CMS