Koronaviruset

Bruk pandemien til å styrke bedriften

IT-support-avdelinger landet rundt oversvømmes av problemet fra hjemmekontoret. De burde heller prioritert å ruste bedriften for fremtiden, skriver Kristine Dahl.

Publisert Sist oppdatert

Kristine Dahl, er VP for end user computing i VMware

SYNSPUNKT. Når dager blir til uker, og uker blir til måneder, har kaoset fra koronapandemien nå blitt den nye normalen for landets bedrifter. De sliter med å holde driften i gang og gi trygghet til sine ansatte som prøver å være så effektive de bare kan hjemmefra.

Mange problemer oppsto i starten. Ansatte måtte plutselig bli sin egen IT-support, og bredbåndsselskapene slet med kapasiteten. Landets bedrifter må løse disse problemene fortløpende. Målet var først å få folk i gang, ikke å finne en perfekt løsning for hjemmekontorer. Det må vi ha fokus på nå.

Allerede har vi sett korona-svindler og dataangrep som utnytter usikre hjemmearbeidere og frister med etterlengtede vaksiner og siste nytt fra myndighetene. Eller så utnytter de bølgen av økende bedriftsapplikasjoner som folk benytter hjemme. Situasjonen har nå gitt oss en gylden mulighet til å ta teknologivalg for hva man trenger fremover og se på sikkerhet med nye øyne.

Borte best og hjemme best

For at produktiviteten ikke skal bli skadelidende av for streng sikkerhet, må ansatte kunne verifisere seg raskt. Arbeidsplasser bør følge nulltillitsprinsippet der ingen brukere eller forespørsler digitalt tas for gitt.

Mange faller derimot ofte tilbake på det gamle prinsippet om at “borte bra men hjemme best”, i forhold til hvorvidt ansatte er på kontoret og kan gjøre jobben sin. Men hva når alle ansatte er borte? Da blir plutselig alle hjemmekontorer en sikkerhetsrisiko. Dette tvinger oss til å tenke nytt. Derfor må bedrifter finne måter hvor de kan jobbe hjemmefra med full sikkerhet.

Er man ikke bygget for det, vil det bli problemer når alle skal ha tilgang til bedriftssystemene utenfor jobben. Overalt dukker det opp historier om IT-supporter som oversvømmes av spørsmål som “hvordan kommer jeg på med mobilen?”. For å stoppe denne sløsingen av ressurser, bør arbeidsgiverne fokusere på kritisk personell og applikasjoner. Dette kan de gjøre via chatbotter som kan avlaste serviceavdelingene og beskytte applikasjonene mot overbelastninger fra brukerne ved å begrense brukstilgangen deres.

Å gi noen tilgang til datasentre er en stor utfordring. Dette rammer de mange legeteltene som settes opp over hele landet og i resten av verden. Flere hjemmekontorer betyr også økt bruk av datakraft og skytjenester. Skyen sørger for vi kan gjøre riktige applikasjoner og data tilgjengelig på utvalgte steder meget raskt slik at brukeren får tilgang til alle de store ressursene de er vant til på jobben. Dersom situasjon endrer seg i løpet av noen måneder, kan disse kjapt omdirigeres uten store investeringer.

Allerede mer fleksible

Tidligere krevde et tilbud om å levere skytjenester byråkratiske beslutningsprosesser. Nå har organisasjonene tilpasset seg og gjør dette raskere. Visse typer data som før måtte lagres nasjonalt, har de nå forståelse for at kan lagres på datasentre i utlandet.

Man vet at for å fortsette arbeidet, er man nødt til å tilpasse seg for å få ressursene man trenger. Enten det er en liten butikkjede som har forvandlet seg til en nettbutikk, eller en stor bank som skal igangsette tusenvis av ansatte fra sitt fjernkontor, eller et legekontor som tar i bruk IT ute i et midlertidig telt. Alle må kunne definere hva de trenger for å komme i gang.

Vi må bli vant til konstant å måtte omprioritere. Pandemien gjør at situasjonen for arbeidslivet er i kontinuerlig endring. Det krever at man er forberedt på å sikre fremtidens fjernarbeidere og å kunne mobilisere raskt, skulle vi oppleve et nytt smitteutbrudd. Det vil alltid være realistisk å komme tilbake til normalen. I mellomtiden må bedriftene kunne sikre stabilitet for kunder og ansatte. Da må man lage en grunnmur som er fleksibel og sikker for den uforutsigbare fremtiden

Powered by Labrador CMS