Annonse
Med nyttårsplaner knyttet til karriere er det enda vanskeligere, for veldig ofte kommer vi rett og slett ikke i gang. Foto: RichVintage.
Synspunkt

De mest populære karrieremål, og slik når du dem i 2020

 

Alisa T. Jensen er LinkedIn-ekspert, foredragsholder og grunnlegger av www.CVeksperten.no.

Synspunkt | Karriereplaner som legges ved årsskiftet pleier å ende som andre nyttårsforsetter – som kun under 10 prosent av oss folk lykkes med, ifølge flere undersøkelser.

Opptil 50 prosent av oss gir opp før det har gått så lite som 10 dager. Da begynner vi å miste motivasjonen og falle tilbake til de gamle komfortable vanene.

Vi sliter med å fortsette, og andre helgen i januar ser ut til å ta knekken på de absolutt fleste.

Det betyr at de fleste av oss allerede har gitt opp nyttårsforsettene sine (Bortsett fra de som leser denne artikkelen og bestemmer seg for å endre statistikken).

Med nyttårsplaner knyttet til karriere er det enda vanskeligere, for veldig ofte kommer vi rett og slett ikke i gang. Vi ønsker å få høyere lønn, men er usikre på hvor realistisk det er å få det til.

Vi vil bytte beite, men har ikke helt klart for oss hva det skal bli. Vi leker med tanken om å starte noe eget, men vet ikke helt om vi er klare til å ta steget akkurat nå.

Karriereplaner er som regel mer komplekse enn de vanlige nyttårsforsettene om å spise sunnere eller trene mer. Veldig ofte tenker vi på karrieren i form av ønsker, uten å vite hvordan komme oss dit.

Som kjent, er det akkurat handlingsplanen som gjør et ønske til et mål. For å lage en er det noen ganger nok med en rolig kveld dedikert til refleksjon og planlegging.

For noen er det nyttig å ha en god samtale med en headhunter eller en coach som kan objektivt analysere din kompetanseprofil og hjelpe med å definere og ta de riktige stegene mot målet.

Basert på mange coachingsamtaler med karrierebevisste nordmenn, har vi samlet de mest populære karrieremål under, sammen med noen tips som vil kunne hjelpe deg å nå dem.

1) Ny jobb

Ønske om en ny jobb kommer enten fra misnøye med det du har nå, eller fra et indre driv til å vokse og bli noe mer, eller litt av begge delene. Hvilken kategori er du i?

Hva rømmer du fra og hva leter du etter? Finnes det muligheter til å endre på noe der du er nå? Hvem ellers tror du vil kunne tilby det? Hva er helt essensielt for deg for å trives i rollen/selskapet, og hva er mindre signifikant?

Hvor attraktiv er din kompetanse og erfaring for rollene du ønsker deg? Hvordan kan du tilegne deg manglende kunnskap og erfaring?

Overraskende nok, er det svært mange som ønsker seg en ny jobb uten å kunne spesifisere hva slags jobb det skal være. Vet du ikke hva du leter etter, er sjansen for å finne det svært liten.

2) Høyere lønn

Det første du sikkert tenker på her er lønnsforhandlinger - samtalen som mange gruer seg til, og ikke mange får ønsket resultat fra. Alternativet kan være å bytte jobb - som innebærer de samme forhandlingene, bare i en annen kontekst.

Men om vi sier at høyere lønn betyr mer disponible midler, kan løsningen være å få flere inntektskilder eller revurdere din personlige økonomi. Å kutte på forbruk er effektivt, men mindre gøy enn å øke inntekt, så vi tar sistnevnte.

Karriereplaner er som regel mer komplekse enn de vanlige nyttårsforsettene om å spise sunnere eller trene mer

Har du vurdert å investere? Hva med å ta enkelte oppdrag ved siden av jobb? Kan du ta jobber som konsulent, tekstforfatter, fotograf, statist…? Har du en hobby som kan bringe inntekt?

Når du tenker på inntekt litt bredere enn høyere lønn, vil du kunne se andre muligheter til nå målet.

3) Bli headhuntet

Det handler ikke så mye om å få ny jobb, som å bli spurt. Få en telefon fra en som sier at din profil er spennende, og at de har en mulighet som de håper kan være interessant for deg.

Du trenger ikke være klar for å bytte jobb for å få glede av en slik telefon og kanskje en uforpliktende prat der du opplever en helt annen maktbalanse enn på de vanlige intervjuene.

En henvendelse fra en headhunter er en form for anerkjennelse av din markedsverdi, og for å nå dette målet må du definere og kommunisere markedsverdien din. Hva har du å tilby på arbeidsmarkedet?

Hva er din unike kombinasjon av kompetanse, erfaring, og personlighet, som til sammen kan defineres som din profesjonelle merkevare?

Hvordan kommunisere den ut på en god måte? Hvordan presenterer du deg, hvordan fremstår du på LinkedIn og i andre relevante nettverk?

Å bygge opp en sterk posisjonering på arbeidsmarkedet tar tid, men dersom du tenker strategisk og langsiktig og er konsistent over tid, vil du legge til rette for å bli headhuntet, og  kanskje nå de to andre målene også: både ny jobb og høyere lønn.

Uansett hvilke mål du har for karrieren i 2020, handler det om å definere dem helt spesifikt og bryte ned til mindre, gjennomførbare handlinger som steg for steg bringer deg nærmere målet. Lykke til!

Synspunkt

Skriv til DP Synspunkt


Del dine meninger med ledere og andre ressurspersoner i arbeids- og samfunnsliv? Skriv til DP SYNSPUNKT.

Les alle synspunkt her.


Prøv DP

Klikk her for å prøve Dagens Perspektiv.


Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Annonse

Synspunkt

Skriv til DP Synspunkt


Del dine meninger med ledere og andre ressurspersoner i arbeids- og samfunnsliv? Skriv til DP SYNSPUNKT.

Les alle synspunkt her.


Prøv DP

Klikk her for å prøve Dagens Perspektiv.


Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Annonse