Synspunkt

Illustrasjonsfoto.

Ikke glem bærekraft og samfunnsansvar i koronakrisen!

Bærekraft og samfunnsansvar er mer enn myke verdier. Det er selve eksistensgrunnlaget for fremtidsrettede virksomheter, og viktigere enn noensinne akkurat nå, skriver Stine Vikesland.

Publisert Sist oppdatert

Stine Vikesland er bærekraftsjef i Sopra Steria.

SYNSPUNKT: Vi lever i krisetider. Fallende børser, permitteringer, konkurser og sykdom preger nyhetsbildet. FNs finanseksperter har regnet ut at Covid-19-viruset kan koste den globale økonomien minst 1 trillion kroner i 2020. Flere bedriftsledere tenker at den økonomiske krisen ikke gir rom til å prioritere samfunnsansvar og bærekraft. Men der tar de grundig feil. Bærekraft og samfunnsansvar har aldri vært viktigere enn nå.

Bærekraft og samfunnsansvar for bedrifter betyr i disse dager først og fremst å holde hjulene i gang, sikre arbeidsplasser, være en trygg arbeidsgiver og sikre de samfunnskritiske oppgavene. Det betyr å sørge for at samfunnet og økonomien ikke stopper opp. Samtidig er det slik at virksomheter som vil lede an i fremtiden etter at koronakrisen er over, er de som integrerer samfunnsutfordringene i forretningsstrategien og i hjertet av selskapskulturen. De omsetter nemlig bærekraft til konkurransekraft.

Forretningsmodell og bærekraftstrategi er gjensidig avhengig. De utfyller hverandre, og må sees i sammenheng. Bærekraft kan ikke eksistere helt på siden av ledelse, risikostyring, finans, HR eller verdikjede. Det må være en del av kjernen i selskapet. Bærekraft er ikke et mål i seg selv, fordi det er selve veikartet for fremtidens bedrifter.

Vi lever i et velferdssamfunn tuftet på likhet, menneskerettigheter, utdanning og velferd for alle. Det nyter vi godt av nå, og ifølge FM Global og Finansdepartementet så er Norge av ett av landene som vil komme best ut av koronakrisen. Velferdssystemene våre ble til etter en annen krise, nemlig andre verdenskrig, og velferdssamfunnet er selve livbøyen for fremtiden vår nå. På samme måte som bærekraftige forretningsmodeller er livbøyen for bedrifter.

Det kinesiske tegnet for krise består av både tegnet for «fare» og tegnet for «nye muligheter». Det snakkes mye om fare, og lite om muligheter. Bedriftsledere som har mulighet til å også skue litt fremover; nå er tiden her for å reflektere over om bedriften er en del av en bærekraftig løsning for samfunnet, også etter at koronakrisen er over. Og hvis ikke, hvordan kan akkurat din bedrift bli mer bærekraftig, og hvilke av FNs bærekraftsmål bidrar bedriften med å oppnå?

Covid-19 tydeliggjør det faktum at det hver enkelt av oss gjør, har betydning for andre. Ett land, én virksomhet eller én person kan ikke løse krisen alene. Handlingene våre har faktisk konsekvenser for utsatte gruppers liv og helse, - og ikke minst; for andre menneskers hverdag over hele kloden. I disse dager har ingen råd til å ikke tenke bærekraft. Bærekraft og samfunnsansvar er mer avgjørende enn noen gang for å opprettholde sunne og livskraftige samfunn, bedrifter og mennesker.

Flere bedriftsledere tenker at den økonomiske krisen ikke gir rom til å prioritere samfunnsansvar og bærekraft. Men der tar de grundig feil

Synspunkt

Skriv til DP Synspunkt


Del dine meninger med ledere og andre ressurspersoner i arbeids- og samfunnsliv? Skriv til DP SYNSPUNKT.

Les alle synspunkt her.


Powered by Labrador CMS