eierskap

De lokale butikkene og serveringsstedene kan bare overleve hvis de har kunder, skriver Arne Sørvig i Stiftelsen Norsk Gastronomi, og Janne Log i Samvirkene.

Stekepanner og stamkunder

Skal vi ta vare på mangfoldet og de unike norske spisestedene og butikkene, må vi sikre norsk eierskap og konkurransekraft i et digitalt skifte, skriver Janne Log og Arne Sørvig.

Publisert Sist oppdatert

Arne Sørvig er PhD og daglig leder i Stiftelsen Norsk Gastronomi, og Janne Log er daglig leder i Samvirkene.

SYNSPUNKT. Pandemien har ført til at Jernia spør om vi virkelig trenger en ny stekepanne, stamkundene på Grünerløkka aksjonerer og vi blir stadig mer schizofrene i forhold til Amazon

De siste dagene har en annonse fra Jernia blitt hyppig delt i sosiale medier. Adm dir og kokk Espen Karlsen spør; «Trenger Onkel enda en ny stekepanne?» Karlsen oppfordrer isteden kundene til å kjøpe et gavekort på en restaurant til jul for å «redde det Oslo vi er i ferd med å miste».

Og for få uker hengte en gruppe stamkunder på Grünerløkka opp store skilt i sine lokale butikker og kafeer; «H&M coming soon», «Her åpner Starbucks» og «Subway opening soon. Probably». Stamkundene vil øke bevisstheten om at valgene vi gjør som forbrukere påvirker hva slags samfunn får. De lokale butikkene og serveringsstedene kan bare overleve hvis de har kunder. Og Norges stolthet; kokker i verdensklasse som det tar mange år å utvikle, kan bare overleve dersom kundene ønsker unike, lokale restauranter.

Nedstegningen har store konsekvenser. NAV melder om oppgang i ledigheten før første gang siden april. Og NHOs medlemsundersøkelse viser bla at hver 5. småbedrift vurderer konkursrisikoen som reell og hver 3. reiselivsbedrift har pengemangel.

Et nedstengt samfunn og færre utgifter til reise, uteliv, kino og kulturliv, grensehandel, tax free og handel øker risiko for at vi styrker de globale gigantene og kjedesystemene enda mer på bekostning av de nasjonale aktørene. For som forbrukere elsker vi teknologigigantene – og særlig Amazon.

NHOs medlemsundersøkelse viser at hver 5. småbedrift vurderer konkursrisikoen som reell og hver 3. reiselivsbedrift har pengemangel

Amazon har hatt en formidabel vekst under pandemien. I tredje kvartal økte omsetning med i underkant av 40 prosent sammenlignet med året før. Gründeren og eier Jeff Bezos har økt formuen med 62 prosent i år og er nå god for rundt 1640 milliarder norske kroner.

Og mens overskuddet vokser, hevder de ansatte i Amazon at arbeidsforholdene verre. I 2019 ble det registrert 7,7 alvorlige skader pr. 100 ansatte i Amazons varehus (Amnesty). Og i 2018 ble også selskapet oppført som et av USAs 12 farligste steder å jobbe, ifølge Det nasjonale rådet for sikkerhet og helse. Og The Guardian har rapportert om en rekke Amazon-ansatte som var utsatt for arbeidsulykker eller fått skader på grunn av jobben. Mange endte opp som hjemløse, ute av stand til å jobbe eller uten inntekt.

I juni saksøkte fagforbundet til de ansatte (Retail, Wholesale and Department Store Union (RWDSU) Amazon for manglende smitteverntiltak. Og nylig bekreftet Amazon at nesten 20.000 Amazon-ansatte i USA har testet positivt på covid-19 og minst 10 er døde.

Samtidig har Amazon gjort det vanskelig for de ansatte å organisere seg. Dokumenter som er lekket fra Amazon til nettstedet Motherboard tyder på at Amazon har ansatt folk fra Pinkerton, som bla er kjent for å annet kjent for å infiltrere og bryte ned fagforeninger, for å samle informasjon om de ansatte.

Nordmenn har et like schizofrent forhold til Amazon. Nesten 7 av 10 av norske forbrukere er interessert i å bruke Amazon (Ipsos). Og 1 av 3 av oss har allerede brukt Amazon.

Men som borgere er vi mer skeptiske. Som borgere frykter vi at Amazon skal skvise norske bedrifter skal bli skvist ut av markedet (Ipsos). Og det som kanskje er mest oppsiktsvekkende, er at over halvparten av oss mener at norske myndigheter bør gjennomføre tiltak for å sikre at andelen utenlandske eiere ikke øker fra nå av. En rapport fra Fafo/NITO understøtter at norske eiere er en bedre for den norske modellen enn utenlandske.

Nå haster det med en plan for å sikre norsk eierskap og konkurransekraft i et digitalt skift. Det dreier seg om mangfold og de unike norske spisestedene og butikkene, og deres produsenter og leverandører.

Vil du holde deg oppdatert på ledelse og arbeidsliv? Prøv et abonnement på Dagens Perspektiv, eller vårt gratis nyhetsbrev.

Synspunkt

Skriv til oss!

Del innsikt og meninger,
skriv til
synspunkt@dagensperspektiv.no.
Powered by Labrador CMS