krisehåndtering

Nå når vi begynner å se lyset i enden av tunnelen av pandemien må vi tørre å se på svakhetene våre når vi vurderer måten vi håndterte krisen på. Hva kan vi lære til neste gang? spør Per Haakon Lomsdalen.

Forbered virksomheten på en ny krise

For å håndtere fremtidige kriser må virksomheter bygge motstandskraft. Per Haakon Lomsdalen gir deg tips til fem måter å gjøre det på.

Publisert Sist oppdatert

Per Haakon Lomsdalen er norgessjef i Salesforce.

SYNSPUNKT. Koronapandemien har vist oss at vi må være forberedt på uforutsette hendelser med enorme konsekvenser. Den har også lært oss å håndtere kriser raskt når de oppstår, og hvordan komme oss opp på beina igjen. Nå når vi begynner å se lyset i enden av tunnelen av pandemien må vi tørre å se på svakhetene våre når vi vurderer måten vi håndterte krisen på. Hva kan vi lære til neste gang?

Vi kan nok med stor sikkerhet si at denne krisen ikke vil være den siste. Her er fem prinsipper jeg mener er helt sentrale for å lykkes med å bygge styrken som trengs for å komme gjennom fremtidige kriser.

Evne til å bevege seg mellom den virtuelle og fysiske verden

Det er ingen hemmelighet at koronapandemien har satt fart på overgangen til det digitale. Administrerende direktør, som tidligere delegerte den digitale strategien videre, ser nå i økende grad viktigheten av å lede den. Det er et naturlig skritt når alle deler av virksomheten hviler på en velfungerende digital struktur.

I fremtiden vil fjernarbeid bare kalles arbeid. Videomøter vil kalles møter. Netthandel vil kun omtales som handel. Virksomhetene som klarer å bevege seg så sømløst som mulig mellom den digitale og fysiske verden er de som vil lykkes. På den annen side vil trege og lite fleksible systemer gjøre ansatte mindre effektive, hindre salg og service fra å lykkes, og i verste fall gjøre at kundene velger andre og mer fleksible alternativer.

Godt samarbeid mellom IT og ledelse

De fleste ser hvor viktig det er at teknologien jobber i takt med forretningsstrategien og arbeidsprosessene. Det krever at IT-sjefen må følge forretningsplanene tett når hen planlegger digitaliseringen, for så å integrere planene mot virksomheten og de ansatte. Teknologien må legge til rette for brukeres arbeidsmønster og behov i større grad enn før.

Prioriter data og ferdighetene til å håndtere dem

Data hjelper bedrifter med å finne helt nye forretningsmodeller og inntektsstrømmer. I dag spiller data hovedrollen når det kommer til å forstå kunder, beholde dem og vokse. Men datadrevne selskaper trenger datakyndige ansatte. For å kunne dra nytte av data og informasjon på best mulig måte må bedrifter prioritere videreutdanning eller omskolering av ansatte.

Øk mangfoldet og gi ansatte større mandat

Arbeidsplasser med større mangfold har en tendens til å være mer innovative og vellykkede. Ved å øke mangfoldet i teamene våre når det gjelder kjønn, alder, etnisitet, ferdigheter og kunnskap, får vi et tydeligere og mer nyansert bilde av både muligheter og risiko.

For å dra nytte av disse verdifulle perspektivene må flere ansatte ha tilgang til informasjon som vanligvis ligger hos én eller få personer eller avdelinger. Ved å gi ansatte mer innsikt og et bedre beslutningsgrunnlag, øker du ikke bare mulighetene for bedre drift, men også evnen til å håndtere utfordringer.

Bedre samarbeid

Vi kan ikke beskytte oss mot alt, men vi kan skape litt større spillerom til å reagere på kriser, og minimere de verste effektene av dem. Nøkkelen her er samarbeid - både innad i virksomheten og med eksterne aktører. I Norge er vi tradisjonelt flinke til å samarbeide. Vi har tradisjon for flate strukturer og et godt samarbeidsklima. Hvis vi i tillegg ruster oss med digitale verktøy, vil konkurranseevnen vår øke betydelig, ikke minst internasjonalt. Ved å danne oss et sannere situasjonsbilde raskere, basert på informasjon fra flere kilder, kan vi ta godt underbyggede og bedre beslutninger.

At store, livsendrende, og ofte helt uventede situasjoner vil møte oss i fremtiden er sikkert. Det som vil skille suksess fra fiasko er om vi har gjort det vi kan for å minimere konsekvensene av dem.

Vil du holde deg oppdatert på ledelse og arbeidsliv? Prøv et abonnement på Dagens Perspektiv, eller vårt gratis nyhetsbrev.

Synspunkt

Skriv til oss!

Del innsikt og meninger,
skriv til
synspunkt@dagensperspektiv.no.
Powered by Labrador CMS