Så langt har Facebook, Google, Apple og Amazon stått last og brast sammen mot anklager om maktmisbruk. Men nå slår enigheten sprekker, skriver Janne Log.

Foto

REUTERS/File Photo

Synspunkt

Maktmisbruk gir til slutt motmakt

Publisert: 15. februar 2021 kl 09.24
Oppdatert: 15. februar 2021 kl 09.30

Janne Log er daglig leder i Samvirkene.

SYNSPUNKT. Så langt har Facebook, Google, Apple og Amazon stått last og brast sammen mot anklager om maktmisbruk. Men når er presset så stort at det ikke holder med knallsterke merkevarer og en samlet front. De slipper ikke lenger unna. Økt press gjør at de må svare på konsekvensene av handlingene sine. Da er det ikke så lett å ha felles front.

Anklagene om maktmisbruk er ikke ny. I fjor sommer måtte Facebook møte i den amerikanske kongressen å svare på de anklager om at de blant under presidentvalgkampen for fire år siden bidro til å spre falske nyheter. De ble også anklaget for å bruke algoritmer slik at debatten ble unødvendig polarisert. Videre måtte de svare på anklager om at de forsøkte å hindre konkurranse ved å kjøpe opp konkurrenter (som WhatsApp og Instagram).

Google, Apple og Amazon måtte også møte i kongressen svare på lignende anklager. I kongressen sto de fire toppsjefene last og brast sammen. Det så ikke ut som om verken anklagene eller settingen gjorde spesielt inntrykk på noen av dem.

Men nå er det i ferd med å endre seg. Det er ikke så lett å stå imot så massive og alvorlige anklager over tid. Etter kjølvannet av opprøret i Washington 6. januar ble Facebook tvunget til å ta grep. De vil ikke lenger vil bruke algoritmer som anbefaler politiske grupper til sine 1,7 milliarder medlemmer. De vurderer også tiltak for å redusere mengden politisk innhold brukerne ser i nyhetsfeeden sin.

Det er ikke så lett å stå imot så massive og alvorlige anklager over tid

Men i det Facebook blir tvunget til å innrømme så store grep, er det vanskelig å skjerme tidligere allierte. I desember rykket Facebook inn flere helsides annonser i New York Times, Wall Street Journal og andre amerikanske aviser der de hevder at enkelte gratis digitale tjenester vil fungere dårligere hvis de ikke kan sammenstille personlig informasjon slik at reklamen blir tilpasset brukeren. Annonsene var rettet mot Apple.

Saken fortsetter under annonsen

Og Apples toppsjef Tim Cook var ikke vanskelig å be. Tilsvaret kommer raskt – og voldsomt. Cook hevder selskapene som driver sosiale medier kun fokuserer på brukeroppmerksomhet og datainnsamling – uten å vurdere konsekvensene. Resultatet er at konspirasjonsteorier, ekstremisme, polarisering og vold blir tolerert. Innhold som undergraver folks tillit til koronnavaksiner blir belønnet og algoritmer som gjør at tusenvis av brukere nå har sluttet seg til ekstremistiske grupper blir videreført. Zuckerberg er selvsagt ikke enig. Og nå truer Facebook med å saksøke Apple

De globale teknologiselskapene ledes av ledere med tilløp til gigantomani. De har brukt enorme ressurser på merkevarer og innovasjon og har en enorm og akselererende vekst. Apple ble nettopp igjen kåret til årets mest verdifulle merkevare (Brand Finance). Etter Apple følger Amazon og Google. Så langt har ikke de alvorlige beskyldningene påvirket merkevarene.

Men en felles front som slår sprekker kombinert med alvorlige beskyldninger og nesten ubegrensede ressurser, kan gjøre at selv verdens mest verdifulle merkevarer vil slite. Det er ikke sikkert merkevarebygging lenger kan dekke det faktum at de globale plattformgigantene nå har mer makt enn de klarer å håndtere. Maktmisbruk ender som regel med motmakt.

Vil du holde deg oppdatert på ledelse og arbeidsliv? Prøv et abonnement på Dagens Perspektiv, eller vårt gratis nyhetsbrev.

Synspunkt
søn 20.02.2022 23:47

Skriv til oss!

Del innsikt og meninger,
skriv til 
synspunkt@dagensperspektiv.no.