Annonsørinnhold
Foto: Hush Naidoo
Annonsørinnhold

Skap en god arbeidsplass i helsesektoren

Det er de ansatte som får bedriften til å kjøre rundt, og det er også takket være de gode ansatte vi har i helsesektoren at det norske helsesystemet fungerer så bra som det gjør. 

Dersom man skaper en god arbeidsplass for helsearbeidere vil det naturligvis også forplante seg videre. Et godt arbeidsmiljø skaper bedre forutsetninger og behandling av pasienter. Som en bedriftseier skal man også tenke effektivisering og optimering, og da er det viktig at hele systemet fungerer optimalt – for hvis det er noe som ikke gjør det, kan det lett bli en flaskehals i bedriften. I denne artikkelen gir vi dere som bedrift noen gode tips til hva dere kan gjøre for å sørge for at de ansatte møter opp på en velfungerende og trivelig arbeidsplass hver dag. 

Sørg for at de ansatte ikke mangler noe

Både for pasientene og de ansattes del er det viktig at dere som en bedrift i helsetjenesten ikke mangler noe på utstyret.

En effektiv arbeidsplass kan ikke ha ansatte som går og irriterer seg over mangler ved utstyret og tilgjengeligheten på dette, da dette vil være en frustrasjon som forplanter seg videre.

En god ide kan være å handle inn utstyret på nett, som for eksempel hos nettbutikker som Abbott, som har spesialisert seg på produkter og løsninger for de profesjonelle markedene innen primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. 

Noe annet er å sikre seg at det utstyret man kjøper inn er av god kvalitet. Man kan ha så mye utstyr som bare det, men hvis det ikke fungerer optimalt, er dette også et frustrasjonsmoment hos de ansatte som står med løsningene, systemene og utstyret hver eneste dag. 

Lytt til de ansatte

Man hører om bedrifter hvor de ansatte slutter eller er misfornøyde med arbeidsplassen på grunn av at ledelsen går sin egen vei med avgjørelser, uten å lytte til de som står på gulvet. Dette gjelder i stor grad også i helsetjenesten. Arbeidstilsynet har utarbeidet en liste som sier noe om hvordan man skaper et godt arbeidsmiljø. En rød tråd i deres råd handler om kommunikasjon og anerkjennelse. Lytt til hva de ansatte sier, oppmuntre de ansatte til dialog og tilbakemeldinger og kom selv med tilbakemeldinger. 

Det er ingen hemmelighet at den norske helsetjenesten i mange år har snakket om kapasitet og utdannelse av personell – dette ligger på et høyere plan, og som bedrift er det viktig å skape de beste forutsetningene for de ansatte som allerede er ved arbeidsplassen.