Annonse
Nordlyset trekker turistene til Nord-Norge som aldri før. Foto: Dreamstime

Nordlys for hundrevis av millioner: Tromsø har firedoblet turist- omsetningen på fire år

Vinteren 2010/2011 var den nordlysrelaterte turistomsetningen i Tromsø-regionen på 90 millioner kroner. Fire år senere, vinteren 2014/2015 var omsetningen økt til 334 millioner kroner. Verdens turister har sett nordlyset.

Nordlendingene gleder seg allerede til vinteren og en ny nordlyssesong med nye rekorder. Tromsø en navet i den nye vinterturismen, og flommen av utle<ndinger er nå så stor at det merkes til Lofoten og Kirkenes. Drømmen er at asiatiske turister skal finne veien til Nord-Norge via Finland.

På ti år har den nordnorske vinterturismen økt med 250 prosent, hovedsakelig på grunn av nordlyset. I 2005/06 var Nord-Norge en turistsinke sammenlignet med Nord-Sverige og Nord-Finland, men med 245.000 utenlandske overnattinger forrige vinter, har landsdelen nesten tatt igjen svenskene. Det er Finland som er stormakten i den arktiske turismen med 767.000 utenlandske overnattinger vinteren 2014/15.

Figuren: Utenlandske overnattingsdøgn i vinterperioden (oktober til april). (Kilde: NHO Reiseliv Nord-Norge/Arena Lønnsomme Vinteropplevelser)

I lang tid har finnene bygd opp Lappland som en mytisk og prospektkortvakker vinterdestinasjon – de siste årene også med Julenissen på laget. Fra Norge var de beundrende blikk mange og lange, men naturkreftene har de siste årene gitt nordnorsk turisme etterlengtet drahjelp, og nå peker alle piler oppover. Den finske turismen i nord har merket at russernes kjøpekraft har minket de siste årene, noe som har sammenheng med Russlands annektering av Krim, og Vestens straffetiltak mot russerne. Det nordnorske turistbildet forstyrres ikke i like stor grad av et kaldere politisk klima mellom Vesten og Russland, og sett fra Norge er nord selve in-ordet i den nasjonale turistsatsingen.

Fortsatt er det slik at det største volumet av turister finner veien til Nord-Norge om sommeren, men vinterturismen er mer lukrativ. De som kommer mens solen er under horisonten tilhører et mer kjøpesterkt segment enn midnattssolturistene. Og i media er det nesten ingen snakk om midnattssola lenger; på mange måter er den en falmet attraksjon som i stadig større grad assosieres med gamle dager og campingtur til Nordkapp. I vår moderne facebooktid er det nordlyset som skinner og skaper internasjonale overskrifter og nye gründerarbeidsplasser. Likevel skal det ikke stikkes under stol at sommersesongen gir over 1,5 millioner overnattinger for et samlet Nord-Norge, og at det tallet holder seg relativt stabilt.

Britene elsker Tromsø

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Rabatt fra:
50%
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her
Annonse
Annonse