Plattformspillet Owlboy har i løpet av to døgn blitt et av verdens mest populære spill.

Foto

D-pad Studio/Owlboy

Glem Call of Duty, Fifa og Civilization

Norske Owlboy er den store snakkisen i spill-verdenen

Publisert: 3. november 2016 kl 18.03
Oppdatert: 24. november 2021 kl 02.44

2D, pikselert, og en tilsynelatende simpel historie. Hvordan i alle dager kan et slikt spill, fra lille D-Pad Studio på Askøy, hevde seg blant de store gutta på spillmarkedet, midt i lanseringsrushet?

Owlboy hevdet seg mot de store på Steams toppliste torsdag.

Foto

Skjermdump.

Lanseringsdatoen var 1. november, og etter drøyt to døgn i salg har spillet klatret til femte plass over de mest solgte spillene på verdens største spillplattform, Steam - som har over 125 millioner registrerte brukere.

Bak spillet står Simon Stafsnes Andersen, som presenterte konseptet i 2006. Sammen med hans team, bestående av broren og programmereren Henrik, programmereren Jo Remi Madsen,  designer og skribent Adrian Bauer og komponisten Jonathan Geer, har han brukt nesten 10 år på å fullføre prosjektet.

Selve spillet er retroinspirert med et slags modernisert 90-tallsuttrykk både i grafikk og plattform. Karakterene og omgivelsene er håndtegnet. Sjarmen, og nostalgien spillet vekker i spillere som var med «fra begynnelsen» trekkes frem som en styrke, men de foreløpig glimrende anmeldelsene i både hjemlig og internasjonal spillpresse skriver at også «nye» spillere vil nyte opplevelsen.

– Verdt ventetiden, lyder den mest populære overskriften.

Saken fortsetter under annonsen

Videre trekkes ettertanken frem, blant annet i det verdenskjente spillmagasinet Gamereactor: – Spilleren utsettes for mobbing, tap, tilgivelse - og hvordand dette påvirker mennesker, skriver de.

Gullalder

Det har lenge vært snakk om at norsk spillbransje kan ta steget inn i eliten, og «Owlboy» kan fort bli inngangsbilletten inn i det gjeve selskap for flere spillutviklere i Norge.

– Det ligger mange små diamanter i spill-Norge som nå endelig klekkes, så får vi vente å se hva resten av verden syns om de, sa Bendik Stang fra spillselskapet SnowCastle til Dagens Perspektiv i september.

De står selv bak fantasispillet Earthlock, som ble lansert på XboxOne i september. Stang håper politikerne vil henge seg på suksessen, og innse at «dette ikke bare er lek og moro».

– Norge er et av de landene i verden der spill anses, blant den eldre generasjonen, som noe guttegreier som en gjør nede i kjelleren. Det er helt feil -  det er en kjempeindustri. Det er mulig at det var guttegreier på 1980-tallet, men nå er det seriøs business, sier han til Dagens Perspektiv.

Saken fortsetter under annonsen

Han viser blant annet til Finland, hvor spillindustrien lenge har blitt satset på. Det har også næringsminister Monica Mæland fått med seg, som i september uttalte seg på følgende vis:

– Finland er verdensledende på teknologi, og de bruker spill aktivt i både utdanning og utvikling. Spillindustrien i Norge er i vekst, og hvis man lurer på potensialet, er det bare å se til Finland, hvor spillindustrien er femti ganger så stor som i Norge, sier Mæland.

Læringsarena

Senest på HR Norges konferanse «HR Forum» 3. november ble spill tema - og langt utenfor fagfeltene som normalt knyttes til spillindustrien.

Psykologspesialist Gaute Godager forklarte hvordan den teknologiske utviklingen kan gjøre virtuelle treningsarenaer, som spill og applikasjoner, til en viktig brikke for læring og utvikling.

– Gjennom spill fanger man interessen og konsentrasjonen til folk, og dette kan man bruke til å skape læring og utvikle ny kunnskap, sier Godager.

Saken fortsetter under annonsen