Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Drøyt halvparten lyser ut ledige stillinger offentlig

En ny undersøkelse viser at 42 prosent av bedrifter ikke brukte en offentlig kanal da de ansatte sin nyeste medarbeider.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge NAVs bedriftsundersøkelse for 2017 benytter 58 prosent av bedriftene offentlige kanaler når de lyser ut ledige stillinger. Det opplyser etaten selv i en pressemelding.

Offentlige kanaler innebærer aviser, stillingsbaser på nett, sosiale medier eller egen nettside.

Ved den seneste ansettelsen svarte altså 42 prosent av bedriftene at de ikke lyste ut stillingen offentlig. Disse stillingene ble i stedet besatt gjennom intern rekruttering, eget nettverk eller at personen som ble rekruttert selv tok kontakt. Nettbaserte bemanningsbyråer og CV-databaser kan også ha blitt benyttet av bedriftene.

Færrest i primærnæring

– Det er interessant å vite mer om hvor mange stillinger som lyses ut offentlig fordi det gir et bilde av hvor oversiktlig arbeidsmarkedet er, og hvor viktig det er å ha et godt nettverk for å komme i arbeid, sier kunnskapsdirektør i NAV, Yngvar Åsholt i pressemeldingen.

Nav ser en klar sammenheng mellom størrelse på bedriften og offentlig utlysning.

Blant bedrifter med 50 ansatte eller mer svarer 82 prosent at de brukte en offentlig rekrutteringskanal ved siste ansettelse, mens blant bedrifter med mindre enn 10 ansatte var tallet 37 prosent.

Bedrifter innenfor offentlig forvaltning, hvor det er lovpålagt å lyse ut stillinger, lyser ikke overaskende oftest ut stillinger offentlig. Her er tallet 92 prosent, opplyser Nav.

Deretter følger bedrifter innen helse- og sosialtjenester og undervisning.

I den andre enden av skalaen finner vi bedrifter innen jordbruk, skogbruk og fiske.

Nav skriver at de store svingningene i arbeidsmarkedet de seneste årene, hvor ledigheten har økt, ikke har først til nevneverdige endringer i hvilke kanaler stillinger blir utlyst.

Powered by Labrador CMS