Arbeidsliv

I MINDRETALL: Selv om kvinner innhar de politiske toppvervene her i landet, er menn fortsatt i tung overvekt som intervjuobjekter i norske aviser – også når det gjelder stoff om politikk, viser en fersk studie.

Kun 3 av 10 intervjuobjekter i norsk presse er kvinner

Publisert Sist oppdatert

Bare tre av ti intervjuobjekter i norsk presse er kvinner viser en fersk analyse.

I samarbeid med Kampanje har medieovervåknings- og analysebyrået M-Brain (tidligere Opoint) gjennomført en studie som analyserer kjønnsfordelingen blant talspersoner i de ti største norske papiravisene de tre første kvartalene av 2017. Resultatet er nedslående. Bare 31,8 prosent av intervjuobjektene i norsk presse er kvinner – hele 68,2 prosent er menn.

M-Brain har analysert 1060 artikler i landets ti største papiraviser etter lesertall: Adresseavisen, Aftenposten, Bergens Tidende, Dagbladet, Dagens Næringsliv, Fædrelandsvennen, Klassekampen, Morgenbladet, Stavanger Aftenblad og VG.

I de 818 artiklene som har kilder finnes det totalt 1029 mannlige intervjuobjekter og 479 kvinnelige, heter det i en pressemelding fra M-Brain.

Tematisk fordeling

 
null

Det totale antallet artikler er også analysert etter hvilken temaseksjon det hører inn under i avisene. Her viser studien at kvinner som talspersoner er sterkest representert innen helsestoff (43,8%) og kulturstoff (41,6%), mens menn er sterkest representert innen sport (93,2%) og politikk (77,1%).

Selv om utvalget av artikler brutt ned på seksjonsnivå er forholdsvis lite, indikerer det at menn er svært dominerende som talspersoner innen sport og krimsaker. Mer overraskende er det imidlertid at kjønnsbalansen er så markant når det kommer til politikk, påpeker M-Brain.

Trolig er det slik at selv om representasjonen innen politikken og det politiske liv er godt fordelt mellom kjønnene, er ikke viljen til å uttale seg den samme.

Avisenes interne kjønnskamp

Når det gjelder kjønnsfordelingen brutt ned på de ti aviskildene i studien, er det Aftenposten som fremstår «flinkest i klassen» – der er kjønnsfordelingen mellom intervjuobjektene tilnærmet 60% – 40% mellom menn og kvinner. Dernest kommer Stavanger Aftenblad med (60,8% – 39,2%) og Morgenbladet (65,2%) – (34,8%).

 
Powered by Labrador CMS