Arbeidsliv

Petter Stordalen er opptatt av å skape begeistring. Her med dansere under åpningen av et hotell i november 2016.

Satsing på kultur ga kraftig økning i tilfredsheten til de ansatte

Publisert Sist oppdatert

Nordic Choice og Quality Hotel var ikke fornøyd med medarbeiderne tilfredshet. For bare få år siden var målet om å bli «Nordens Beste Arbeidsplass» innen 2020 kun en drøm.

Men med et helt nytt grep for den ofte litt konservative hotellnæringen, er det blitt større arbeidsglede å spore ute på de mange hotellene. For halvannet år siden ble det ansatt to såkalte “culture officers” og 64 «culture ambassadors». Siden den gang har trivselen skutt i været.

I den nyeste måling av medarbeidertilfredshet for Quality Hotel viser kjeden en økning på 11,8 poeng på den såkalte eNPS-skalaen. Hotellkjeden ligger nå på 48,7 poeng som er en økning på 8,6% på ett år.

Kulturoffiseren

Mye av den æren går til mangeårig hotelldirektør og nå «kulturoffiser» på fulltid, Odd Petter Meinseth.

– Vi ville fremme arbeidsglede som en filosofi. Det var slik det startet, sier Meinseth.

Men hvordan de skulle gjøre det, var de mindre sikre på. Et verktøy tilpasset deres organisasjon fantes ikke, så Meinseth tok inn på hotell - alle hotellene faktisk.

– Vi reiste rundt på alle hotellene i kjeden og snakket med alle direktørene, forteller han.

Å kartlegge hvordan lederne opplevde arbeidsplassen var en tidkrevende jobb, men det ga et godt utgangspunkt for det videre arbeidet. Svarene de ga, går igjen blant ledere alle steder: Det var for lite tid til å utøve ledelse.

Løsningen ble å fortsette å reise rundt på hotellene, men denne gangen arrangerte Meinseth egne Workshoper hvor både ledelsen og de ansatte deltar. En sesjon varer typisk i fem timer. Ansatte krysses med ansatte i andre avdeling. Deltakerne snakker om selskapets kultur, og abstrakte visjoner tas ned på et konkret nivå.

Foto

Ansatte i Quality er mer tilfreds på jobben. Her fra en workshop i Bergen. Foto: Odd Petter Meinseth.

– Vår visjon er Quality Hotel skal skape fargerike hotellopplevelser som øker livsgleden for våre gjester og servicehelter. På workshoppene går vi inn og snakker om disse ordene. Hva betyr fargerik? Livsglede? sier Meinseth.

Satser videre

Økningen i tilfredshet er uvanlig på så kort tid. Meinseth tror ikke det er en engangseffekt.

– Vi har satt enda høyere mål for neste år. På mange av hotellene har vi fortsatt en jobb å gjøre, derfor vet vi at det er rom for å heve tilfredsheten ytterligere. Vi må jobbe med dette hele tiden, vi kan ikke hvile, sier han.

Foto "Culture officer" Odd Petter Meinseth. Foto: Nordic Choice.
Powered by Labrador CMS