Annonse
Foto: Worawee Meeipan | Dreamstime
Delingsøkonomi

Uber og Haxi avviser problemer med løyvekutt

Det regjeringsoppnevnte Delingsøkonomiutvalget har levert sitt forslag om taxinæringens framtid: bort med drosjeløyvet, noe som åpner opp persontransport-markedet for samkjøringstjenester som Uber og Haxi.

For å kjøre drosje må man i dag ha løyve, være tilknyttet en drosjesentral, ha kjøreplikt og følge en maksprisregulering. Forslaget til utvalget går ut på at det i framtida skal være nok å ha en kjøreseddel som beviser vandel og helse.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Uber og Haxi

Uber og Haxi er to selskaper som har utfordret taxinæringen. De drives gjennom app-er som knytter privatpersoner og sjåfører. Sjåførene har egen bil, kjører når de vil, og får betalt gjennom app-en. 

Uber opererer i Norge kun i Oslo, og har ifølge Uber selv på to år hatt over 150.000 brukere. Uber-applikasjonen kobler automatisk sjåfør og kunde, avgjør prisen, og gjennomfører betalingen.

Haxi fungere litt annerledes. Her kan kunden velge sjåfør, og sjåføren setter selv prisen. Det ligner mer på et sosialt medium for drosje. Ifølge Haxi har de rundt 9.000 registrerte sjåfører.

Annonse

Uber og Haxi

Uber og Haxi er to selskaper som har utfordret taxinæringen. De drives gjennom app-er som knytter privatpersoner og sjåfører. Sjåførene har egen bil, kjører når de vil, og får betalt gjennom app-en. 

Uber opererer i Norge kun i Oslo, og har ifølge Uber selv på to år hatt over 150.000 brukere. Uber-applikasjonen kobler automatisk sjåfør og kunde, avgjør prisen, og gjennomfører betalingen.

Haxi fungere litt annerledes. Her kan kunden velge sjåfør, og sjåføren setter selv prisen. Det ligner mer på et sosialt medium for drosje. Ifølge Haxi har de rundt 9.000 registrerte sjåfører.

Annonse