Annonse
Daglig leder i luftambulanseselskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance, Marius Hansen, håper man kommer til en enighet så fort som mulig. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix.

Babcock​Ambulanseflypiloter klare for ny forhandlingsrunde

Fredag og mandag fortsetter forhandlingene mellom Flygerforbundet, Babcock og NHO Luftfart. De vil på nytt forsøke å komme fram til en avtale om lønns- og arbeidsvilkår for piloter som vil fortsette når Babcock neste sommer tar over driften av ambulanseflytjenesten.

Flygerforbundets leder Yngve Carlsen vil ikke gå konkret ut med hvilke krav de må ha gjennomslag for.

Lese resten?
Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Krisen i luftambulansetjenesten

  • Det svensk-britiske selskapet Babcock SAA vant i fjor anbudskonkurransen om å drive ambulansefly i Norge. Selskapet Lufttransport har kontrakt til å drive tjenesten fram til juli neste år, når Babcock overtar.
  • Babcock har tilbudt alle piloter i Lufttransport jobb, men både piloter og teknikere er misfornøyd med betingelsene de ble tilbudt og er også kritiske til bemanningsnivået.
  • Forhandlinger mellom Norsk Flygerforbund og NHO Luftfart om lønns- og arbeidsvilkår for piloter i Babcock, brøt sammen i april. De ble i mai enige om å gjenoppta forhandlingene, og møtes fredag og mandag.
  • 13 piloter har sluttet i Lufttransport etter at selskapet tapte anbudet, og flere snuser på andre jobber. Det har gjort det vanskelig for selskapet å opprettholde normal drift og beredskap, og det regionale helseforetaket Helse Nord har måttet hente hjelp blant annet fra Forsvaret for å sikre beredskapen.
  • Politisk er det strid om det offentlige burde stilt krav om virksomhetsoverdragelse i forbindelse med anbudskonkurransen. Det ville betydd at selskapet som vant konkurransen, måtte overta de ansatte med i hovedsak de samme lønns- og arbeidsvilkårene som de har i dag.
  • Stortinget har pålagt regjeringen å «sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres». Det heter videre at det kan skje «gjennom forhandlinger med operatør, gjennom ny anbudsrunde med krav om virksomhetsoverdragelse eller på annen egnet måte».
  • Kontroll- og konstitusjonskomiteen har dessuten sendt ni spørsmål til helseminister Bent Høie (H) om anskaffelsesprosessen.
Annonse

Krisen i luftambulansetjenesten

  • Det svensk-britiske selskapet Babcock SAA vant i fjor anbudskonkurransen om å drive ambulansefly i Norge. Selskapet Lufttransport har kontrakt til å drive tjenesten fram til juli neste år, når Babcock overtar.
  • Babcock har tilbudt alle piloter i Lufttransport jobb, men både piloter og teknikere er misfornøyd med betingelsene de ble tilbudt og er også kritiske til bemanningsnivået.
  • Forhandlinger mellom Norsk Flygerforbund og NHO Luftfart om lønns- og arbeidsvilkår for piloter i Babcock, brøt sammen i april. De ble i mai enige om å gjenoppta forhandlingene, og møtes fredag og mandag.
  • 13 piloter har sluttet i Lufttransport etter at selskapet tapte anbudet, og flere snuser på andre jobber. Det har gjort det vanskelig for selskapet å opprettholde normal drift og beredskap, og det regionale helseforetaket Helse Nord har måttet hente hjelp blant annet fra Forsvaret for å sikre beredskapen.
  • Politisk er det strid om det offentlige burde stilt krav om virksomhetsoverdragelse i forbindelse med anbudskonkurransen. Det ville betydd at selskapet som vant konkurransen, måtte overta de ansatte med i hovedsak de samme lønns- og arbeidsvilkårene som de har i dag.
  • Stortinget har pålagt regjeringen å «sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres». Det heter videre at det kan skje «gjennom forhandlinger med operatør, gjennom ny anbudsrunde med krav om virksomhetsoverdragelse eller på annen egnet måte».
  • Kontroll- og konstitusjonskomiteen har dessuten sendt ni spørsmål til helseminister Bent Høie (H) om anskaffelsesprosessen.